– Vi kommer att starta trafiken till våren. Ännu är inget datum bestämt men vi siktar på första halvan, säger Jelena Jovanovic, pressansvarig på Flixbus.
Under namnet Flixtrain ska tågtrafiken bedrivas på sträckorna Stockholm–Malmö och Stockholm–Göteborg.
Malmö kommer att få en daglig morgonavgång och en eftermiddagsavgång till Stockholm. Detsamma gäller i omvänd riktning.
Uppehåll i Lund
Tåget kommer att stanna på ett fåtal platser. I Skåne blir det stopp i Lund, men Hässleholm kör tåget förbi.
Flixtrain lanserades för ett och ett halvt år sedan i Tyskland. Nu satsar bolaget utomlands.
– Sverige har ett tågfokus som vi hoppas ska få betydelse när vi drar igång, säger Jelena Jovanovic.
Utökning på redan trafikerad stambana
Sträckorna där Flixtrains nya tåg ska gå är bland de mest trafikerade i landet. Nu tillkommer alltså än mer trafik.
– Det blir nya avgångar. De andra aktörerna kör lika mycket som tidigare, så det blir en utökning, säger Mikael Eriksson, enhetschef på Trafikverket.
Blir det inte trångt på spåren? Hur ser kapaciteten ut?
– Jo det är ganska trångt på både södra och västra stambanan vissa delar av dygnet. Men vi har fått plats med alla utan att nån aktör nekats plats i tabellen.
Och underhållet – hinner man det med fler tåg?
– Det är en ständig balansgång mellan att köra tåg och få utrymme för banarbete. Vi har gjort bedömningen att det ska klara sig.