Foto: Pressbild

V: ”Inför tillfälligt förbud mot dieselbilar i Malmö”

Publicerad

Malmö bör göra som Mexico City, Paris och Madrid, det vill säga införa förbud mot dieselbilar. Det anser Vänsterpartiet, som i ett första steg vill införa tillfälliga förbud mot dieseltrafik när normen för luftföroreningar överskrids.

Dieselbilarnas vara eller icke vara i Malmö kan bli en stor kommunal valfråga i september nästa år. Vänsterpartiets förslag innebär att Malmö stad ska kunna förbjuda dieselbilar under vissa ogynnsamma väderförhållanden. Det ansvariga kommunalrådet Märta Stenevi (MP) säger i en kommentar att hon vill gå ännu längre. Hon ser gärna att staden får miljözoner där det alltid är förbjudet att köra personbilar som drivs av diesel.

– Det kan bli en mycket intressant valfråga, säger Märta Stenevi.

Farlig kväveoxid

Dieselavgaser innehåller högre halter av kväveoxid och partiklar som inte fångas upp av motorernas filter. Äldre personer med kroniska lungsjukdomar drabbas hårt av avgaserna, men även barns hjärnor och inlärningsförmåga påverkas, skriver Gunilla Ryd (V) i motionen till kommunfullmäktige.

– Även om dieselbilarna är bättre vad gäller klimatföroreningarna, eftersom de släpper ut lägre halter koldioxid, har de förödande effekter på våra barns tillväxt och deras hjärnors utveckling. Dieselbilar släpper ut sju gånger så mycket kväveoxider som EU:s norm tillåter, skriver Gunilla Ryd i motionen.

Kommunalrådet Märta Stenevi vill inte kommentera motionen, men säger att hon delar synen på dieseldrivna personbilar.

– Jag delar uppfattningen om problematiken med dieselbilar. Miljöpartiet vill gärna se miljözoner där vi även reglerar personbilstrafiken, säger Märta Stenevi.

Lagförslag i höst

Stenevi hoppas att regeringen i höst lägger fram en proposition om miljözoner för personbillstrafik. Kommunerna kan sedan använda lagstiftningen för att införa lokala förbud mot vissa typer av bilar. I det förslag som gått ut på remiss finns tre olika nivåer. Den skarpaste nivån är att bara elbilar och vätgasbilar tillåts köra i en miljözon.

– Det är en lagstiftning som ger kommuner betydligt bättre möjligheter att få ner utsläpp och jobba med miljözoner, säger Märta Stenevi.

Idag finns miljözoner som reglerar den tunga trafiken, men inte personbilstrafiken.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.