Men av dem som åker fast klarar sig många undan sina böter. Ett avtal mellan svenska och polska staten sätter käppar i hjulet.
Förare med upp till 1 promille alkohol i blodet får böter på 3000-4000 kronor. Men oftast har de inga pengar på sig och ett enligt en svensk-polsk uppgörelse får svenska myndigheter inte driva in summor lägre än 5000 kronor från Polen.
Och många rattfyllerister går därför helt fria.
– Det lägger ju lite sordin på det hela eftersom vi lägger ned så mycket arbete här, säger polisinspektör Sten Mårtensson till Sydnytt.
När Rikspolisstyrelsen sa att ett vaktbolag inte får sköta alkoholkontrollen i Ystads hamn, ökade antalet rattonyktra yrkesförare markant.
Därför beslutade polisen att själva ställa sig i hamnen och låta folk blåsa, vilket har haft effekt.
Från årskiftet fram till nu har 6265 förare testats. I januari ertappades 40 onyktra förare. I februari sjönk siffran till 9 och lika många har lagförts under mars månad.
– Ryktet har spridit sig mellan förarna att vi står här, säger Lisa Axelshult, en av polisinspektörerna som utför alkotesterna vid Polenfärjan.
Att punktmarkera hamnen tar resurser från övrig trafikbevakning och hittills är Ystad ensam om att så tydligt rikta insatserna.
– Vi har 1 300 onyktra förara på de skånska vägarna varje dag. Att lägga alla resurser vid hamnarna vore inte rätt, säger Thomas Modigh, chef för trafikpolisenheten i Malmö.
Polisen i Ystad kommer dock hålla kvar hamnbevakningen ännu en tid.