Kammaråklagare Robert Knutsson utreder misstänkt grovt sjöfylleri och grov vårdslöshet i sjötrafiken efter att fartyget Makassar Highway gått på grund norr om Västervik. Foto: Privat/SVT

Fartyget styrde närmare land för bättre mobiltäckning

Uppdaterad
Publicerad

Fraktfartyget Makassar Highway styrde närmare Västerviks kust för att besättningen ville få bättre mobiltäckning. Kammaråklagare Robert Knutsson kallar händelsen ”extraordinär” och förhören har under tisdagen fortsätt med den anhållne överstyrmannen.

– Det klart att det är anmärkningsvärt med ett 150 meter långt fraktfartyg med 1 300 personbilar som går på grund. Det kräver stora insatser från främst Kustbevakningen och händer tack och lov inte varje dag, säger kammaråklagare Robert Knutsson som leder utredningen från Kalmar.

Styrde närmare land för bättre mobiltäckning

Besättningen har hävdat att fartyget styrdes närmare land för att man ville få bättre mobiltäckning. Navigationssystemet är dock inte beroende av mobiltäckning utan manövern handlade om att man ville kunna använda sina telefoner.

Västervik

– Man får fundera på om det är ett rimligt skäl för att fara så pass nära kusten. Utredningen ska visa varför man gick på grund och om det föregåtts av vårdslöshet eller varit en ren och skär olyckshändelse, säger Robert Knutsson.

Misstänkt grovt sjöfylleri och grov vårdslöshet

Den anhållne överstyrmannen, en man i 35-årsåldern, hade befälet under tiden för olyckan och misstänks för grovt sjörattfylleri och grov vårdslöshet i sjötrafiken.

Mannen blåste positivt i polisens blåsinstrument under måndagen och provsvaren på promillehalten i hans blod väntas inom ett par dagar.

– Brotten bedöms som grova eftersom konsekvenserna varit allvarliga och de har inneburit en påtaglig fara för sjösäkerheten, säger Robert Knutsson.

Överstyrmannen har under de fortsatta förhören under tisdagen lämnat uppgifter om sin roll vid grundstötningen, och Robert Knutsson vill inte gå in på hur mannen ställer sig till anklagelserna.

Utgick från tysk hamn

Arbetet fortsätter nu med analys av datamaterial och fler förhör kommer att hållas med besättningsmännen, som fortfarande befinner sig ombord på fartyget. Kaptenen är i nuläget inte misstänkt för något brott.

Majoriteten av besättningen är från Polen och fraktartyget utgick från Cuxhavens hamn i nordvästra Tyskland.

Under tisdagseftermiddagen och kvällen genomför Kustbevakningen en besiktning av skrovet och därefter tar man ställning till hur bärgningen av det grundstötta fartyget ska gå till.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Västervik

Mer i ämnet