Foto: SVT/TT

Älmhult ger inte upp snabbtågskampen

Publicerad

I februari i år kom beskedet att Sverigeförhandlingen förordar en västlig dragning av en ny höghastighetsjärnväg mellan Stockholm och Malmö, med stationer i Jönköping och Värnamo, och ingen i Kronobergs län.

Men kommunerna som kämpar för en östlig sträckning, bland annat Älmhult, Växjö, Kalmar och Karlskrona, har inte gett upp.

– Vi är fullständigt övertygade om att vi kan ändra på detta. Något beslut är ju inte fattat än, frågan ska passera både riksdag och regering först, säger Paul Robertsson, utvecklingschef i Älmhults kommun.

Paul Robertsson, utvecklingschef Älmhults kommun. Foto: Niklas Sjögren

I nästa vecka åker representanter från Älmhults och Växjö kommun till ett riksdagsseminarium i tågfrågan för att försöka påverka.

Osäkert framtidsplan

Samtidigt ökar osäkerheten kring om det verkligen kommer att byggas en höghastighetsbana eller ej. Både Moderaterna och Liberalerna har sedan valet svängt i frågan, och menar att det blir för dyrt och inte är samhällsekonomiskt lönsamt. I regeringens infrastrukturproposition framgår att utbyggnaden planeras att göras i etapper – med byggstart av Ostlänken mellan Järna och Linköping nästa år.

Foto: Niklas Sjögren

– Byggnationen av en sträcka mellan Lund och Hässleholm vore bra att se tidigt. Där har vi de största problemen som det ser ut i dagsläget, säger Paul Robertsson.

Tror du att höghastighetsbanan mellan Stockholm och Malmö ens blir verklighet?

– Någon form av ny stambana tror jag definitivt att det kommer att bli. Sedan om det kommet att vara en höghastighetsbana med just de hastigheter man sagt från början, det återstår att se.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.