Sjösättningen av den gamla ångaren Thor är ett säkert vårtecken. Idag klockan ett skulle det ske. Men när den nyrenoverade ångpannan skulle provköras inför sjösättningen började det pysa rejält men inte ut genom skorstenen utan vid huvudkranen.
Måste kylas ner
Den mustaschprydde maskinisten Arne Svensson kliar sig bekymrat i nacken medan den vita ångan ilsket väser ut i skarven.
Vad göra?
Trycket måste ner så att rören svalnar för att det skulle kunna åtgärdas. Samtidigt är två inspektörer på väg mot Thor, en från Transportstyrelsen som kontrollerar själva båten och en från Inspecta, som inspekterar ångmaskinen.
Ny packning räddade sjösättningen
– Vi kommer att sjösätta idag, säger Stefan Schirell, en av Thors kaptener lugnande.
– Men vi måste skjuta på det något.
Den grönmålade ångmaskinen med de blänkande mässingsbeslagen byggdes 1887 och är i finfin form. I vintras monterades den loss och renoverades.
Efter det att ångpannan har fått svalna något kan packningen sättas på plats. Kolen eldas på igen och vattnet sjuder, kokar och ångar. Bara 50 minuter försenad glider hon, på rälsen på Evedals hamnplan, stadigt ut i Helgasjöns blanka vatten.
Hon tuffar ljudlöst ut mot bryggan vid Kronoberg, redo för sommarens äventyr.