Foto: Jan-Eric Lundberg SVT

Busskaos i Växjö – chaufförer tvingas bryta lagen 49 gånger om dagen

Uppdaterad
Publicerad

I samband med bygget av det nya stads- och stationshuset i Växjö har en mängd problem dykt upp för stadens busschaufförer. Flera gånger om dagen tvingas de bryta mot olika trafikregler.

Chauffören Vaida Pizarro, som är fackförbundets Kommunals arbetsmiljöombud på Bergkvarabuss, menar att det nya busstoppet vid Kronobergsgatan är alldeles för litet. 

För många busshållplatser har placerats på en för liten yta. 

– Vi tvingas stå olagligt och en bit in i körbanan för att få plats. Det gör att vi täcker en del av infarten till gatan, säger han. 

Busskaoset som nu uppstått kan utgöra en fara för allmänheten menar Vaida Pizarro. 

– Det springer och cyklar folk från alla håll och kanter. Man kan lätt köra på någon, säger han. 

Bryter mot lagen 49 gånger

Förutom att chaufförerna dagligen tvingas köra över de heldragna linjerna vid resecentrum får busslinje nio mot Vikaholm bryta mot lagen 49 gånger om dagen. På grund av platsbristen tvingas den vid varje tur köra över trottoaren vid Domkyrkan. 

Något som kommer som en nyhet för Länstrafiken Kronoberg.

– Det är naturligtvis inte bra att man måste köra på trottoarerna. Men det är en säkerhetsfråga som man måste ta med sin arbetsgivare som i sin tur får ta det med oss, säger Thomas Nilsson som är trafikdirektör på Länstrafiken Kronoberg.

Vaida Pizarro tycker inte att arbetsgivaren Bergkvarabuss eller uppdragsgivaren Länstrafiken Kronoberg gör tillräckligt för busschaufförernas situation i Växjö.  

Nu funderar han på att anmäla skyddsstopp till Arbetsmiljöverket.

– Ser vi ingen lösning så kommer vi att tvingas till det. Då kan det bli så att en del linjer får sluta att gå, säger Vaida Pizarro.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.