Efter alla klagomål – nu granskas Postnord

Uppdaterad
Publicerad

Klagomålen mot Postnord har ökat kraftigt det senaste året. Därför inleder nu Post- och telestyrelsen en granskning av postleverantören.

Post- och telestyrelsen (PTS) som är tillsynsmyndighet av postleverantörerna startar nu vad de själva kallar en oberoende förstudie av postleverantörerna Postnord och Bring Citymail.

– Vi tycker att läget gör att det är lämpligt med en granskning. Bring Citymail har nyligen ökat sin brevutdelning vilket är en utmaning för dem och det är ingen hemlighet att Postnord har haft problem med kvaliteten efter deras omorganisation, säger Sten Selander, chef på postavdelningen på PTS.

Omorganisation på Postnord

SVT Nyheter har flera gånger berättat om de kvalitetsproblem på Postnord som PTS nämner. Efter deras omorganisation har både fack och anställda larmat om stora inkörningsproblem som lett till dålig arbetsmiljö och kunder som drabbats av felsorteringar.

Ökat med 50 procent

PTS märker att klagomålen på Postnord som kommer in till myndigheten har ökat med 50 procent det senaste året – och det finns inga tecken på att det ska avta.

– Under årets tre första månader har vi fått hälften så många klagomål som hela förra året berättar Sten Selander för SVT Nyheter Småland.   

PTS vill nu i samverkan med Postnord kartlägga problemen för att komma fram till åtgärder som ska förbättra kvaliteten.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Omorganisation på Postnord

Mer i ämnet