Så fungerar läsapparna – här visar eleven

Publicerad

Ebba Bergdahl går i sjätte klass på Åryd skola i Växjö kommun. Hon är en av flera elever på skolan som fått stöd av läsappar och tycker att hon har haft stor nytta av apparna.

– De har hjälpt mig jättemycket och gör så fortfarande, säger Ebba Bergdahl.

Forskning från Linnéuniversitetet har visat att elever med läs- och skrivsvårigheter som använder appar utvecklar sin läsförmåga i samma takt som elever som får traditionell undervisning.

Åryd skola har använt appar som stöd under flera år.

Läraren Tove Åslund.

– Jag tycker att apparna är jättebra. De ger eleverna en möjlighet att kompensera för det de har svårigheter med. När elever med läs- och skrivsvårigheter får möjlighet att lyssna på en text istället för att läsa kan de lägga energin på det viktigaste, nämligen att förstå texten, säger grundskolläraren Tove Åslund.

– Utifrån de läs- och skrivtester vi gjort de senaste femton åren har vi kunnat se att elever med läs- och skrivsvårigheter når högre resultat i läs- och skrivförmåga när de använder appar, säger Malin Liljeqvist som är specialpedagog på Åryd skola.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer

Växjö

Mer i ämnet