– De har hjälpt mig jättemycket och gör så fortfarande, säger Ebba Bergdahl.
Forskning från Linnéuniversitetet har visat att elever med läs- och skrivsvårigheter som använder appar utvecklar sin läsförmåga i samma takt som elever som får traditionell undervisning.
Åryd skola har använt appar som stöd under flera år.
– Jag tycker att apparna är jättebra. De ger eleverna en möjlighet att kompensera för det de har svårigheter med. När elever med läs- och
skrivsvårigheter får möjlighet att lyssna på en text istället för att läsa kan de lägga energin på det viktigaste, nämligen att förstå texten, säger grundskolläraren Tove Åslund.
– Utifrån de läs- och skrivtester vi gjort de senaste femton åren har vi kunnat se att elever med läs- och skrivsvårigheter når högre resultat i läs- och skrivförmåga när de använder appar, säger Malin Liljeqvist som är specialpedagog på Åryd skola.