Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Hör Sveriges mäktigaste Tiktokare i klippet ovan. Foto: SVT/Johannes Björklund

Emil från Åby är Sveriges första och största Tiktok-makthavare

Uppdaterad
Publicerad

Emil Henrohn från Åby utanför Växjö blev känd på Tiktok med låten ”Jag är mamma”. Nu är han störst i Sverige på plattformen, enligt Medieakademin.

Varje år presenterar Medieakademin sin mätning ”Maktbarometern” där det framkommer vilka svenska konton som lyckats bäst på sociala medier, som Twitter, Instagram, Facebook och Youtube. I år ingick även Tiktok för första gången.

”Känns helt galet”

Vinnare av den sistnämnda kategorin blev 25-årige Emil Henrohn från Åby, en by norr om Växjö. Han har en halv miljon följare på Tiktok, och drygt tjugofem miljoner likes på sina videoklipp där han gör humoristiska sketcher och låtar.

– Det känns helt galet, för jag har bara hållit på med sociala medier i ett och ett halvt år. Jag började i vardagsrummet och nu är man störst och mäktigast. Jag tror inte jag fattar hur stort det faktiskt är, säger han till Aftonbladet.

Resultatet baseras på antalet visningar, gillamarkeringar, kommentarer och delningar det senaste året. Medieakademin har sedan tagit samma fyra värden och delat det i antal poster som kontot publicerat. Antalet följare har inte mätts.

SVERIGES MÄKTIGASTE SOCIALA MEDIER-KONTON

Mäktigast på Twitter

1. Carl Bildt

2. Hanif Bali

3. Ebba Busch

4. Ivar Arpi

5. Viktor Barth-Kron

Mäktigast på Instagram

1. Joakim Lundell

2. Lucas Simonsson

3. Situationer

4. Sveriges Roligaste Barn

5. Therése Lindgren

Mäktigast på Youtube

1. Familjen Lundell

2. IJustWantToBeCool2

3. Therése Lindgren

4. Samprev2

5. Uppdrag: Mat

Mäktigast på Facebook

1. Sverigedemokraterna

2. The typical jag

3. Jimmie Åkesson

4. Joakim Lamotte

5. Newsner

Mäktigast på Tiktok

1. Emil Hehnrohn

2. Kevin Bang

3. Vad är problemet?

4. Sam Pettersson

5. John Hedin

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.