Idrottsföreningar har svårt att få sponsorer under pågående coronapandemi Foto: Fredrik Sandberg/TT

Stor osäkerhet bland sponsorerna – så tänker klubbarna

Publicerad

Eftersom flera företag drabbats hårt av coronakrisen avvaktar de med sponsring till många idrottsföreningar. SVT Nyheter Småland har frågat flera idrottsklubbar i Kalmar och Kronobergs län om hur sponsringen påverkats av pågående coronapandemi.

Exakta siffror på hur stora belopp i förlorad sponsring det handlar om är svårt att få fram. I många föreningar pågår arbetet med att teckna nya avtal med sponsorer och eftersom ingen i dag vet hur länge coronapandemin kommer att pågå så blir det högst osäkra prognoser.

Inom damfotbollen märker man av att läget förändrats. IFK Kalmar har tappat runt en miljon kronor i förlorad sponsring och har tagit till flera åtgärder. Bland annat har klubben dragit ner på fys- och målvaktstränare.

Svårt att teckna nya avtal

Växjö DFF svarar att det i rådande situation inte går att teckna nya avtal. Och trots att ingen hittills dragits sig ur så har sponsorer kommit överens med klubben om att skjuta fram inbetalningar.

Kalmar FF känner av en osäkerhet bland sponsorerna och räknar med att de kommer att tappa en del sponsorintäkter. Många sponsorer avvaktar utvecklingen om Allsvenskan drar igång eller inte samt hur Covid-19 påverkar samhället framöver.

Stor osäkerhet även i hockeyn

Även inom hockeyn märker klubbarna av coronapandemins effekter.

I hockeyettan tror både Vimmerby hockey och Nybro vikings att de kommer att tappa sponsorer. Vimmerby hockey skriver i ett svar till SVT Småland att ”Självklart kommer ett antal av nuvarande partners ej ha möjlighet att samarbeta med oss kommande säsong.”

Nybro vikings ger ett liknande svar: ”Vi tror självklart att det kommer att påverka intäkterna negativt.”

Både Växjö Lakers och IK Oskarshamn tror på en viss nedgång. Växjö Lakers märker ett mer avvaktande läge när det gäller partnersidan men har samtidigt märkt motsatsen, att det finns de som väljer att stötta extra i svåra tider.

IK Oskarshamn märker än så länge inget tapp och cirka 40 procent av sponsorerna löper på fleråravtal. Trots det budgeterar man för en nedgång.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.