Länsmuseet satsar digitalt: ”Ett Netflix för kulturarvet”

Uppdaterad
Publicerad

Kalmar läns museum satsar digitalt för att göra kulturarvet tillgängligt för fler. 

– Satsningen fick en rejäl spark i rumpan i och med pandemins intåg våren 2020, säger Andreas Juhl som är enhetschef på museet. 

Det började lite blygsamt med 50000 visningar av museets Youtubekanal 2020, förra året hade det mer än fördubblats till 115 000 unika visningar. 

– Den digitala tillgängligheten är en stor möjlighet för oss att nå ut på ett helt annat sätt. Var du vill, när du vill, ska du få tillgång till den kunskap vi besitter, säger Andreas Juhl.

Podd och play

Museets har också startat en egen podd. Museimagasinet, som podden heter, har sedan starten i maj 2020 cirka 35000 unika nedladdningar. 

– Vi är jättenöjda, så som vi har lyckats hittills. Vi har kommit ganska långt, men det finns fortfarande oerhört mycket att göra, säger Andreas Juhl.

Tekniksatsning

Museet har satsat ungefär 30 0000 kronor, som har investerats i ny teknik, som kameror, projektorer och kontrollbord. Merparten av pengarna kommer som stöd i coronans spår från region Kalmar län. 

 – Det har varit ett omställningsstöd som har varit viktigt för oss i utveckling av att kunna nå ut. Vi har bara börjat som jag ser det. Det är nu det börjar på allvar. Resan började med podcasten våren 2020 till att idag stå med en playtjänst som ska bli ett Netflix för kulturarvet, säger Andreas Juhl. 

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.