Bilder tagen från helikopter visar olycksplatsen på E45 nära Sveg i Jämtlands län. 3 ungdomar miste livet. Foto: Sjöfartsverket

Expert: Bromsspår visar fel på bussens hjul

Uppdaterad
Publicerad

Det syns bara bromsspår från höger sida på olycksplatsen i Sveg. Det får en expert att misstänka att något varit fel med hjulet. ”Det måste vara ett mekaniskt fel”, säger professor emeritus Lennart Strandberg till Expressen.

SVT Nyheter Småland har tidigare i veckan berättat att bussen som var med om olyckan i Sveg på E45 hade underkänts två gånger på kort tid under hösten. Det för problem med hjullagret på framaxelns högra sida.

Felet ska senare ha blivit avhjälpt på Bergkvarabuss egen verkstad Mekka Traffic i Malmö. Det enligt uppgift från Mekka Traffic.

Bussolyckan i Härjedalen

Endast ett bromsspår

I Expressen publiceras i dag en bild som visar att det bara finns ett bromsspår på olycksplatsen. Tidningen skriver att det är från höger sida vid främre hjulaxeln i bussens färdriktning.

– Det måste vara ett mekaniskt fel som gör att det blir sådana spår. Det är inte föraren som bromsar, säger Lennart Strandberg, professor emeritus i färdsäkerhet vid Linköpings universitet till Expressen.

Lennart Strandberg har tidigare jobbat vid Statliga Väg- och transportforskningsinstitutet och har även deltagit i flera olycksutredningar. Han tycker att bilderna från vägen tyder på att hjullagret kan ha fallerat.

– Ett hjullager som håller på att skära ihop innebär att hjulet går tyngre. Det fungerar ungefär som om du bromsar med enbart höger framhjul. Föraren har förmodligen inte alls rört bromsarna i det här inledande skedet utan hjulet bromsas av hjullagret, säger han.

”Bussen blir vinglig”

Bergkvarabuss, som har huvudkontor i Kalmar, har uppgett att föraren ska ha tyckt att vägen var dålig. Tjälskott på vägbanan ska ha gjort det svårt att styra.

Upplevelsen av ojämnheter i vägen kan stämma överens med att hjullagret är på väg att haverera, säger Lennart Strandberg.

– Det kärvar till och sen släpper det, det kärvar till och så släpper det. Det innebär att bussen girar och blir vinglig.

Två dagar innan bussen skulle användas till att köra ungdomarna på E45 påpekade en chaufför att det var problem med bussen.

”Verkstadspersonalen i Skene gjorde en kontroll och därefter provkördes bussen av en, vid busstypen van, förare. Inga fel konstaterades. Fordonet uppträdde helt normalt”, skriver Bergkvarabuss i en kommentar på sin hemsida.

Olyckan utreds av Statens haverikommission.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Bussolyckan i Härjedalen

Mer i ämnet