Elza Dunkels, forskare vid Umeå universitet. Foto: Kristina Alexanderson/SVT

Expert: Dags att prata om sexbrott mot pojkar

Uppdaterad
Publicerad

Flickor ses ofta som offer och pojkar som förövare. Det är ett svek mot alla, menar forskaren Elza Dunkels.

En 22-årig man har nu åtalats vid Växjö tingsrätt efter att ha övertalat flera pojkar att skicka nakenbilder på sig själva. En något ovanlig händelse, menar internetforskaren Elza Dunkels.

– Pojkar är i detta fall en underrepresenterad grupp. Rent statistiskt är det fler flickor som blir utnyttjade på nätet. Men egentligen är statistiken helt ointressant för den som blir utsatt, säger Elza Dunkels.

Barnen manipuleras

Hon uppfattar att pojkar och flickor löper lika stor risk att bli utnyttjade.

– Förövaren försöker ofta manipulera barnen och då är pojkarna lika utsatta. Ofta handlar det om att hitta barnens svagheter och då spelar det ingen roll vilket kön man har.

Pojkar som blir utnyttjade synliggörs inte alls på samma sätt som flickor. Enligt Elza Dunkels målas pojkar istället upp som förövare och flickor som offer.

– Det är ett otroligt svek mot alla. Det ökar känslan för utsatthet för flickor och majoriteten av pojkarna känner inte igen sig. Och när pojkar blir utsatta så vet vi inte om att det händer.

Väluppfostrade barn riskgrupp

Elza Dunkels poängterar att vuxna har det största ansvaret för att skydda barnen.

– Många definierar väluppfostrade barn med att de ska vara snälla och tysta och göra som vuxna säger. Men vi måste uppfostra dem så att de klarar sig i livet och vågar känna efter hur saker och ting känns. Vi måste prata om att man får ljuga ibland och att man får säga nej. Den som har gett sig in i leken måste inte tåla den, säger Elza Dunkels.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer