Ett farthinder i form av en liten låda som öppnar sig om ett fordon passerar i för hög hastighet, det ska sänka farten utanför skolan i Torslunda på Öland. Foto: Karin Ahlgren

Här är falluckan som ska begränsa hastigheten

Uppdaterad
Publicerad

Ett farthinder i form av en sex centimeter djup fallucka, det finns på plats utanför skolan i Torslunda på Öland sedan ett par veckor tillbaka. Trafikverket har sett att insatsen gett en effekt eftersom trafikanterna sänkt hastigheten när de passerar skolan.

– Ja, det är skillnad mot hur det var tidigare, säger Malin Davou, som är länsplanerare på Trafikverket i Kalmar.

Att falluckan nu installerats utanför skolan i Torslunda beror på att boende påpekat att det ofta körs väldigt fort längs den vägen.

Märks inte för alla

Redan ett par veckor efter installationen har trafikanterna sänkt hastigheten.

– Det fina med det här är att det bara drabbar den som kör fort, den som håller rätt hastighet kommer inte att märka av farthindret, utan kommer att kunna passera utan några större bekymmer, säger Malin Davou.

Men om det kommer en motorcyklist och kör för fort över luckan, vad händer då?

– För det första ska de hålla hastighetsbegränsningen. Men det är inte farligt, det dunkar till rejält och blir obehagligt, men det är inte farligt.

Vad händer om ett utryckningsfordon kommer körande här i hög fart?

– Vi har pratat med ambulanspersonal, de tycker inte att det här är något problem. Utryckningsfordon ska kunna stänga av funktionen inifrån sina fordon om de vill.

Falluckan

Farthindret i form av en liten fallucka löser ut funktionen när ett fordon passerar i hög hastighet. Luckan fälls då in drygt sex centimeter under markytan, resultatet blir att fordonet kör ner med en rejäl duns.

Istället för att det ligger en trafikbula längs vägen, handlar det i stället om det omvända – en grop. Enligt Trafikverket ska funktionen inte skada fordonet.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.