Foto: Leo Sellén/TT

Flest klagar på begagnade bilar

Uppdaterad
Publicerad

Dåligt utförda hantverksjobb. Bilar som inte startar. Gratis telefonabonnemang som kostar pengar. Det är det vanligaste som smålänningarna klagar på hos konsumentrådgivarna.

På andra plats över det som smålänningarna är mest missnöjda med kommer tele-, tv-, och internettjänster. Framför allt handlar det om folk som har tecknat abonnemang över telefon eller internet, utan att vara medvetna om vad som står i avtalet.

– Man tror för gott om folk ibland, i dag måste man vara lite mer om sig och kring sig och inte lita på allt, säger Malin Brandt Smedberg, som är konsumentrådgivare i Jönköping.

Dåliga bilar toppar listan

Det som är tredje vanligast att smålänningar anmäler till Konsumentverket är hantverkare. Framför allt handlar det om jobb som kunderna inte är nöjda med.

Enligt Malin Brandt Smedberg brukar hantverkare vara topp tre bland det folk anmäler, samtidigt framhåller hon att ROT-avdraget har gjort att det kommit in många fler hantverkare i branchen på senare år.

Det vanligaste ärendet för konsumentrådgivarna i Småland är bilar.

Mycket pengar

– Ofta är det fel som uppstår efter köpet, säljaren har lovat en sak som sedan inte håller, säger Malin Brandt Smedberg.

Både när det gäller bilar och hantverkare handlar det ofta om mycket pengar.

– Även abonnemang kan bli stora summor, senast i dag hade vi en som blivit erbjuden att pröva ett hälsokostprepparat gratis, som sedan visade sig vara ett långt abonnemang, säger Malin Brandt Smedberg.

Ärenden hos konsumentrådgivarna i Småland

1. Fordon – begagnade bilar och reparation     14,1 procent

2. Telefoni, tv och internet                                12,4 procent

3. Boende – reparation och underhåll               11,4 procent

4. Hemelektronik – dator/telefon/spel                5,6 procent

5. Kläder/skor/väskor                                        3,2 procent

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.