Foto: Johan P Hammarstedt/SVT

Flygfritt luftrum för drönare – Västervik först i landet

Publicerad

Västervik är först i landet med att få stänga av luftrummet för testverksamhet för drönare. 

Området är 4 gånger 6 mil stort och har en maxhöjd på 500 meter och är en så kallad UAS-zon (unmanned aircraft system), som är godkänd av Transportstyrelsen. 

På onsdagen hölls den första samarbetsövningen på området. 

Det var flera myndigheter och företag som deltog i övningen. Bland andra polis, SOS Alarm och räddningstjänsten. 

Scenariot gick ut på att ett tåg hade kolliderat med något på Tjustbanan, och istället för att skicka ut räddningstjänst på spåret, skickade man upp en drönare för att söka av. 

– Tanken är att få igång trafiken så snabbt som möjligt efter en olycka. På det här sättet kan vi minska tiden då trafiken står stilla med minst 25 procent, säger Peter Melander på Vinova, som är en av parterna i projektet.

Omvänd ordning

Området på och omkring flygplatsen i Västervik, där Sveriges första UAS-zon finns, håller på att bli ett centrum för testverksamhet för drönare. Och att ha ett fritt luftrum att tillgå är viktigt för att kunna utveckla drönare. 

– Geografiska UAS-zoner innebär normalt att man stänger ute drönare. Här har man vänt på det. Det innebär att vi får en fredad zon där vi kan utveckla de systemen, säger Urban Wahlberg på Drone Center Sweden i Västervik.

Lyckad övning

Onsdagens övning föll väl ut. Och såväl polis som räddningstjänst tror på drönare som ett bra hjälpmedel vid exempelvis räddningsinsatser. 

– För oss är det ett oerhört bra hjälpmedel när vi exempelvis vill söka av ett större område, säger Håkan Hermansson vid polisen. 

– Vi kan på ett snabbt sätt spana av en större yta och hitta orsaken till att vi gått ut på larm. Oavsett om det är brand, trafikolycka eller någonting ute i skogen där det är svårt att ta sig fram, kan vi snabbt hitta vägar dit och lokalisera det, säger Roger Landelius på räddningstjänsten i Västervik. 

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.