Det var flera myndigheter och företag som deltog i övningen. Bland andra polis, SOS Alarm och räddningstjänsten.
Scenariot gick ut på att ett tåg hade kolliderat med något på Tjustbanan, och istället för att skicka ut räddningstjänst på spåret, skickade man upp en drönare för att söka av.
– Tanken är att få igång trafiken så snabbt som möjligt efter en olycka. På det här sättet kan vi minska tiden då trafiken står stilla med minst 25 procent, säger Peter Melander på Vinova, som är en av parterna i projektet.
Omvänd ordning
Området på och omkring flygplatsen i Västervik, där Sveriges första UAS-zon finns, håller på att bli ett centrum för testverksamhet för drönare. Och att ha ett fritt luftrum att tillgå är viktigt för att kunna utveckla drönare.
– Geografiska UAS-zoner innebär normalt att man stänger ute drönare. Här har man vänt på det. Det innebär att vi får en fredad zon där vi kan utveckla de systemen, säger Urban Wahlberg på Drone Center Sweden i Västervik.
Lyckad övning
Onsdagens övning föll väl ut. Och såväl polis som räddningstjänst tror på drönare som ett bra hjälpmedel vid exempelvis räddningsinsatser.
– För oss är det ett oerhört bra hjälpmedel när vi exempelvis vill söka av ett större område, säger Håkan Hermansson vid polisen.
– Vi kan på ett snabbt sätt spana av en större yta och hitta orsaken till att vi gått ut på larm. Oavsett om det är brand, trafikolycka eller någonting ute i skogen där det är svårt att ta sig fram, kan vi snabbt hitta vägar dit och lokalisera det, säger Roger Landelius på räddningstjänsten i Västervik.