Staten vill ta över flygledningen – Smålands flygplatser kritiska

Publicerad

Huvudmannaskapet för flygledartjänsterna släpptes 2010 fritt för konkurrens, men nu planeras en återreglering. Ett förslag som får hård kritik från flygplatserna i Småland.

Det är regeringen som nu har utarbetat ett förslag efter ett krav från den samlade oppositionen om att återreglera huvudmannaskapet för flygledarna till Luftfartsverket. Ett förslag som kritiseras av flygplatscheferna i Jönköping, Kalmar och Växjö.

Båda dessa flygplatser drivs sedan Luftfartsverkets monopol upphörde av det privata företaget ACR, totalt handlar det om nio mindre flygplatser i landet.

– Jag kan inte på något vis i världen förstå på vilka grunder de vill återinföra regleringen. När man väl införde fri konkurrens 2010, så får man hålla sig till det, säger Ulf Axelsson vd på Växjö Småland Airport.

Säkerhetsfråga

Riksdagsledamoten Tony Wiklander (SD) menar att anledningen till återregleringen dels handlar om säkerheten men också om det försvarspolitiska.

– Först och främst handlar det om säkerheten i luften och jag tror att Luftfartsverket är den bästa garanten för det. Sen handlar det om försvaret, där de inte vill att privata företag ska ha tillgång till försvarsuppgifter, säger Tony Wiklander.

Men de argumentet köper inte Småland Airports vd.

– På vilket sätt skulle säkerheten ha förändrats bara för att våra flygledare är anställda av luftfartsverket. Vi har samma rutiner, samma regelverk som ska följas då som nu. Visa mig de argumenten som visar att det skulle bli bättre, säger Ulf Axelsson.  

Mer lönsamt

På Kalmar Öland Airport är det sedan den 1 januari i år den privata aktören ACR som är huvudman för flygledarna på flygplatsen. En förändring som enligt flygplatschefen Ronny Lindberg inte har märkts på något annat sätt än i plånboken.

– Jag förstår inte alls bakgrunden till varför man vill återreglera. Det är ett stort hot mot den konkurrenssituation som man nu lyckats skapa. Något som lokalt för oss i runda slängar innebär en besparing på 1 miljon per år. Om de blir en reglering kan jag givetvis inte säga att det bli dyrare, men frågan är varför man vill göra det, säger Ronny Lindberg till Smålandsnytt.

Minskat kostnaderna i Jönköping

Enligt Sten Norinder, som är flygplatschef i Jönköping, har de vid Jönköpings flygplats minskat kostnaderna med 1,8 miljoner sedan det blev fri konkurrens 2010.

– Vi vill ha kvar det så som det är i dag, säger Sten Norinder till Smålandsnytt.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer