Flygplatschefen tillika vd:n Ronny Lindberg räknar med en förlust på ungefär 13 miljoner för år 2020. Foto: Niclas Wimmerberg/SVT / Kaisa Lappalainen/SVT

Planerad flyglinje mellan Kalmar och Bromma blir inte av

Uppdaterad
Publicerad

Den planerade flyglinjen mellan Kalmar och Bromma blir inte av efter att företaget Air Leap dragit sig tillbaka. Orsaken är att efterfrågan på flygresor inte har varit lika stor som flygbolaget förväntade sig.

Flygbolaget Air Leap planerade för en flyglinje mellan Kalmar och Bromma. Men nu har flygbolaget beslutat att inte fortsätta med satsningen, något som Barometern var först med att berätta.

– Jag har full förståelse för deras beslut. Flygbolagen är experter på att känna av hur marknaden svarar. Men det är otroligt tråkigt. Vi vill få igång sträckan mellan Kalmar och Bromma, säger Ronny Lindberg, Kalmar Öland Airports flygplatschef och vd till SVT.

Konkurrensen hårdare

Orsaken till flygbolagets beslut är att återhämtningen av antalet flygresenärer gått långsammare än vad företaget väntat sig. Dessutom har SAS återupptagit sin trafik mellan Kalmar och Stockholm med en avgång varje dag – något som gör konkurrensen hårdare.

Flygbolaget meddelar däremot att man inte utesluter att dra igång flyglinjen om situationen förbättras.

Flygplatsen inte hotad

Ekonomiskt har coronapandemin slagit hårt mot Kalmar Öland airport. I stort sett all personal är permitterad på 60 procent och kommer vara det fram till årsskiftet – om inte resenärernas efterfrågan på flygresor ökar.

– Så länge vi inte får ökat behov att att bemanna rent tidsmässigt så kommer permitteringarna att ligga kvar, säger Ronny Lindberg.

Ronny Lindberg berättar att man räknar med en förlust på ungefär 13 miljoner kronor det här året.

– Vi är en flygplats som legat på plus minus noll sedan 2008. Vårt mål är att ta oss tillbaka dit. Att ett bolag går back händer ju, men det innebär inte att flygplatsen är hotad, säger han.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.