Företagsopinion kundtjänst får ta emot många klagomål . Foto: SVT

Företagsopinion: ”Problemet är att kunderna inte läser ordentligt”

Publicerad

På företaget Företagsopinions kundtjänst säger de att de ofta får samtal från personer som känner sig lurade. – Det enda problemet som jag ser är att de inte läser ordentlig, säger kvinnan i kundtjänst.

När SVT Nyheter Småland ringer till företaget Företagsopinion tutar det ofta upptaget, men efter många försök kommer vi fram till kundtjänst, men där blir de stopp. De kan inte koppla oss vidare till någon ansvarig på företaget, utan säger att vi ska mejla våra frågor. 

Tar emot många klagomål

När jag frågar om hon får ta emot många klagomål från kunder svarar hon ja, men problemet ligger hos kunderna, menar hon.

– Det enda jag kan säga är att de måste läsa igenom allt som står på pappret. Problemet är att de har så bråttom att de inte läser all information.

Kvinnan på kundtjänst tycker att det är tydligt att man skriver på ett avtal. Hon säger också att om man är osäker eller inte orkar läsa så kan man ringa och prata med henne. Det finns ett telefonnummer på hemsidan.

Vad säger du till dem som ringer och tror att det är en marknadsundersökning?

– Vi säger till exempel att om du har propå framför dig så ska du läsa på sidan 2. Där finns en förklaring att man betalar en årskostnad för annonsering. De behöver också titta på sidan 4 där informationen om avtalet står. 

Inget svar via mejl

Sedan tycker kvinnan i kundtjänst att hon redan sagt för mycket och vill inte fortsätta svara på fler frågor. Hon hänvisar åter till att jag ska ställa mina frågor via mejl. SVT Nyheter Småland har under tisdagsförmiddagen stället frågor via mejl men ännu inte fått något svar.

– Det enda problemet som jag ser är att de inte läser ordentligt, men ni får ställa frågor på mejl och vänta på svaret, säger kvinnan innan vi avslutar vårt samtal.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.