– Oftas uppmanas kunder att handla på nätet och hämta ut sina varor. Det är inte bra, det bildas oftast köer vid utlämningställena. Men med det här projektet kan kunden stöjda den lokala handeln och få varorna levererade hem till sig, säger kommunalrådet Andreas Erlandsson (S).
”All hjälp är bra”
Coronakrisen slår hårt mot företagsbranscher och många larmar om ekonomiska förluster i pandemins fotspår. Initiativet om fri hemleverans välkomnas av många företagare i Oskarshamns kommun som SVT Nyheter Småland talat med.
– Det är ett jättebra initiativ. Man måste göra det man kan i pandemin, och all hjälp är bra. Sedan det är extra bra att det är kommunen som tar initiativet. Det ges en möjlighet för oss butiker att sälja mer och överleva. säger Adam Waktel på Intersport.
Vad kan det här projektet bidra med?
– Vi hoppas att fler som normalsätt vågade inte ge sig ut på stan på grund av restriktioner få möjligheten att handla hemifrån via telefonen eller mejlkontakt, säger Mattias Eriksson försäljare på Inhouse.
Gynnar hela kommunen
Alla butiker i kommunen deltar i projektet. Kunden beställer och betalar sin vara hos en butik antingen via telefon eller en annan lösning som butiken erbjuder. Därefter levereras varan kostnadsfritt till kunden via ett taxibolag i kommunen.
– Det här projektet kommer att gynna hela kommunen. Flera hushåll och även tätorterna i Oskarshamns kommun kommer att kunna få tillgång till en fri hemleverans, säger Amanda Hedberg platsutvecklare på Attraktiva Oskarshamn som driver projektet på uppdrag av Oskarshamns kommun.
Kommunen betalar hälften
Det är kommunen och Region Kalmar län som står för kostnaden av projektet. Möjligheten till hemleverans kommer att vara möjlig mellan den 16 november och den 8 december.
– Hemleveransen beräknas kosta 200 000 kronor och kommunen betalar 50 procent och resten betalas av Region Kalmar län, säger Amanda Hedberg.