Trafikverkets mål med kartläggningen är att ta över de lampor som idag ägs av kommunerna fast de står på statlig väg. Efter en pilotstudie som har gjorts i 17 kommuner i Sverige har man sett att skicket på många lampor är långt under acceptabel nivå. De har räknat ut att det totalt kommer kosta ca 223 miljoner kronor för Sveriges kommuner att rusta upp lamporna till den nivå som Trafikverket kräver för ett övertagande.
För de små kommunerna i regionen kommer detta bli en kostnad som kan bli svår att hantera. Kommunstyrelsens ordförande i Tingsryd Mikael Jeansson (S) är bekymrad.
– Jag ser det som ett dråpslag mot landsbygden. Det är något vi i så fall får lägga in i budgeten. Men vi vet ju att budgetförutsättningar blir tuffare framöver och egentligen vill vi prioritera vård och omsorg, säger han.
Onödig belysning
I kartläggningen har man också sett att det finns belysning på flera vägar i småorter där kriterierna för belysning inte uppfylls. De kan alltså släckas ner om kommunen väljer att följa de riktlinjer Trafikverket har.
– Självklart så finns det värden för kommunerna som Trafikverket inte prioriterar, det kan handla om trygghet eller hur attraktivt ett område blir med belysning. Det är inte värden som vi på Trafikverket kan ta någon hänsyn till, säger Rami Yones, chef för nationell samhällsplanering på Trafikverket.
Landsbygden måste också få leva
SVT Småland har varit runt på landsbygden i Tingsryds kommun och pratat med lokalbefolkningen. De flesta känner sig redan svikna av kommunen. De upplever att det ständigt försvinner service, bussar eller belysningen från landsbygden. Ingen vi har pratat med blev därför förvånad, däremot upprörda.
– Landsbygden måste också få leva! Den dagen man släcker ner och stänger ner i storstäderna då kan jag köpa att man släcker ner på landbygden, säger Stefan Gunnarsson, boende i Fridafors.
– Belysningen är viktig för samhället, det är en trygghetsfråga. Vi vill synas och vi vill också att de som inte vill synas ska synas så att säga, fortsätter han.