Vid midnatt natten till onsdag skulle de anställda i hamnen i Mönsterås tagits ut i strejk. Då skulle Hamnarbetarförbundets varsel om totalstrejk skulle ha lösts ut, men nu har parterna kommit överens.
– Det känns helt otroligt! Det känns historiskt att vi nu, efter 47 år äntligen har blivit en fullvärdig avtalspart, säger Erik Helgeson, styrelseledamot i Hamnarbetarförbundet.
Andrahandsavtalet innebär att anställningsvillkoren för alla hamnarbetare i hamnarna kommer att regleras av kollektivavtalet med Transportarbetarförbundet.
Förhandlingar under dagen
Under tisdagsmorgonen återupptogs samtalen mellan parterna och medlarna i hamnkonflikten och förhoppningen var att lösa frågan och undvika att en strejk bröt ut.
– Vi har än så länge inte satt något slutdatum för strejken men vi hoppas så klart att den blir kortvarig om varslet väl löses ut, sa Amanda Kappelmark, Hamnarbetarförbundet, till SVT Nyheter Småland tidigare under tisdagen.
Strejken ett svar på arbetsgivarens drag
Mönsterås hamn ägs av skogskoncernen Södra och 27 personer är anställda på heltid. Merparten av de anställda är medlemmar i Hamnarbetarförbundet.
I början av februari var hamnen uttagen i en så kallad punktstrejk som pågick under drygt två timmar. Varslet om totalstrejk för alla hamnar var ett svar på arbetsgivarens omfattande lockout-varsel.
”Extrem åtgärd”
Amanda Kappelmark beskrev arbetsgivarens lockout som en rejäl upptrappning av konflikten.
– Det är en ganska extrem åtgärd som drabbar de anställda hårt. Därför har vi inte sett någon annan lösning än att svara med att varsla om totalstrejk.
Bakgrunden till den pågående konflikten är att Sveriges hamnar har ett kollektivavtal med Transportarbetarförbundet, men inget med Hamnarbetarförbundet.