Innan jul fick Mathias Hall och hans grannar i Väckelsång det glädjande beskedet att fiberbredbandet som de beställt var redo att driftsättas. Det efter en lång väntan på Bredbandsbolaget och deras underentreprenör, som försenade bredbandet ett halvår.
Men det fanns en hake: För att få igång fibern krävdes att Mathias gick med på att dela med sig av sin hushållsel till grannarna. Ett teknikskåp för fibern som ställts upp hade nämligen ännu inte anslutits till det vanliga elnätet.
”Känns ganska oseriöst”
En 60 meter lång kabel löper nu från eljacket i Mathias Halls garage upp till ett teknikskåp som ser till att fiberbredbandet fungerar i villaområdet.
– Man är inte dummare än att man kan ställa upp om det krisar. Men det känns ganska oseriöst kan jag tycka. Att ett stort företag som Bredbandsbolaget inte kan lösa det bättre med tillstånd som behövs, säger han.
Ryckte sladden
När den första avtalade månaden var slut – och elräkningen blev högre än vad Bredbandsbolagets underentreprenör lovat att kompensera Mathias för, försökte han få kontakt på nytt.
Efter flera misslyckade försök att få tag i underentreprenören valde Mathias till slut att dra ut sladden – och släckte därmed internet för 15 av sina grannar. Då återkom leverantören illa kvickt:
– Han vädjade till mig att sätta i sladden, och sa att de ska kompensera mig med ytterligare lite till pengar, berättar han.
Nu får han 2000 kronor per påbörjad månad för att låna ut sin el. Ungefär hälften av det går att betala för den extra elen som går åt till att försörja teknikskåpet.
Enligt Bredbandsbolaget, som levererar fibern, är lösningen i Väckelsång tillfällig och gjordes för att kunderna skulle få internet snabbare och inte behöva vänta på anslutningen till elnätet, som dragit ut på tiden.