300 robotar jobbar på verkstadsgolvet. Foto: Niclas Wimmerberg/SVT

Här tar robotarna över monteringsverkstaden

Uppdaterad
Publicerad

Scania i Oskarshamn har byggt en helt ny karossverkstad där man utvecklat en ny teknik som gör att produktionen till huvuddelen utförs av robotar. En storsatsning som inneburit flera omställningar för personalen.

– Jag gör i stort sett samma jobb som innan. Fast robotarna gör dom tunga grejerna som jag gjorde tidigare , säger Martina Lindefjord, teamleader.

Uppifrån entresolplanet syns ett hav av robotar. Det ser ut som ett gäng metallaliens har landat och tagit över arbetet i Nya Kaross, som man valt att kalla den den nybyggda verkstan.

”Krävs mer förståelse”

På en yta stor som sex fotbollsplaner eller 35.000 kvadratmeter, monteras hyttak, backstycken, frontar och bakstycken av nästan 300 robotar. Automatiseringen är en stor omställning för personalen i det dagliga arbetet.

– För alla oss som jobbar är det en stor utmaning. Det krävs mycket mer förståelse för teknik jämfört med att jobba manuellt. Man ska kunna återställa vissa fel, köra roboten och förstå sekvenser och så vidare, säger Tom Doorten, produktionschef.

Blir det mycket fel?

– Det blir alltid mycket fel. Men vi har mycket bättre kontroll över alla fel som sker. Detta gör att vi upptäcker saker tidigare i processen som gör att vi kan leverera bättre kvalitet till våra kunder.

Mindre fysiskt arbete

Alla medarbetare i nya karossverkstan har enligt Tom Doorten fått träna, gå kurser och utbildningar och höja sin kompetens.

– Det är väldigt mycket nytt att lära sig men det tillkommer utbildningar hela tiden, det är mer teknik och man får använda huvudet lite mer än musklerna, säger Martina Lindefjord, teamleader.

Men känns det som du har robotar som arbetskamrater nu istället?

– Både och. Vi är fortfarande en ganska stor grupp, men mycket av det fysiska arbetet har försvunnit.

Miljardinvestering

Robotarna styr och byter själva verktyg utifrån vad de behöver. Varje robot måste behärska de mest basala monteringsformerna, men tillsammans kan de bygga tusentals olika varianter styrda av kundens beställningar.

Investeringen har kostat företaget 2 miljarder kronor. Anledningen till automatiseringen är enligt företaget att skapa bättre kapacitet, kvalitet och ergonomi.

– Det här var en nödvändig investering för att hänga med i utvecklingen. Ny teknik skapar ju också nya jobb, säger Mikael Johansson, klubbordförande IF Metall.

Scania i Oskarshamn är Kalmar läns största arbetsgivare. Här jobbar totalt cirka 2 700 personer.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.