• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Södertälje i Södertälje kommun, Stockholms län. Det brinner i en industrilokal med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Stockholm.

Till helgen kommer tågen att rulla långsammare då hettan gör rälsen osäker. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Hetta påverkar tågtrafiken – här sänks hastigheten i Småland

Publicerad

Lagom till helgen kommer temperaturen stiga upp över 30 grader på flera håll i Småland. Skönt om man är badsugen – men järnvägen mår sämre av hettan. Nu väljer Trafikverket att tillfälligt sänka hastigheten på flera tågsträckor.

Det är risken för så kallade solkurvor (se faktaruta) – kombinerat med brandrisk som gör att Trafikverket nu agerar. På fredag och lördag kommer hastigheten att vara sänkt på följande järnvägssträckor:

• Rimforsa-Hultsfred 80 km/tim

• Hultsfred-Berga 40 km/tim (80 km/tim från torsdag klockan 15 till fredag klockan 08)

• Blomstermåla-Berga 80 km/tim

• Kalmar S-Blomstermåla 80 km/tim

• Nässjö-Vetlanda 80 km/tim

• Eksjö-Hultsfred 80 km/tim

• Berga-Oskarshamn 80 km/tim

Då den sänkta hastigheten kommer att innebära förseningar uppmanar Trafikverket alla som ska resa att hålla koll hos tågbolagen. Resor kan också med kort varsel ställas in.

Solkurvor

En solkurva är en sidoförskjutning av ett spår på grund av solvärmen. Den uppkommer när spåret inte förmår att stå emot krafterna som verkar i spårets längdriktning. Rälsen är av stål och när stålet blir varmt sträcks det ut, liksom det drar ihop sig när det blir kallt.

Påfrestningen på rälsspik eller andra typer av befästningar blir för stor. Makadammen som håller slipern på plats ger vika och rälsen knäcks ut. En solkurva ökar risken för urspårning.

En fritt upplagd räls på 40 meter blir 23 millimeter längre om temperaturen stiger 50 grader. Rälsen är också mörkare än omgivningen och drar därför åt sig värme. Den är ofta 20 grader varmare än den omgivande luften. Trafikverkets räls måste fungera i minus 40 grader likaväl som i 55 graders värme.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.