Ikea of Sweden i Älmhult Foto: Johan Nilsson/TT

Ikea vill bygga ut i Älmhult

Publicerad

Ikea of Sweden, som utvecklar och tillhandahåller Ikeas globala sortiment, vill bygga ut sina lokaler i Älmhult efter att ha vuxit med nästan tusen personer på tre år. Utbyggnaden skulle näst intill dubbla lokalernas yta.

Igår tog miljö- och byggämnden i Älmhult ett beslut om tre veckors samråd gällande att ändra områdets detaljplan.

– Vi är redo att starta med det här så snart som möjligt, säger Catarina Mård Löwenadler, vice vd på Ikea of Sweden.

Företagets lokaler rymmer idag 32 000 kvadratmeter. De nya byggnaderna skulle öka den ytan med 29 000 kvadratmeter, och innehåller en transporttunnel för att minska ytan som tas i anspråk.

Utbyggnaden behövs för att matcha företagets kraftiga expansion. På tre år har nästa tusen personer tillkommit, och de flesta av dem jobbar i Älmhult. Av företagets totalt 2 300 anställda finns 2 100 på huvudkontoret.

Öppna planlösningar

– Vi vill ha väldigt öppna planlösningar så att man kan jobba mellan affärsområden. Till exempel finns det synergieffekter mellan affärsområdet för kök och affärsområdet för badrum, eftersom man kan ta fram gemensamma produktlösningar.

I år öppnar Ikea sina första butiker i Indien, Bahrain och Lettland.

– Det krävs nya kompetenser för att förstå en ny marknad och vad det är för krav som gäller där, säger Catarina Mård Löwenadler.

Växer i Älmhult

Att de flesta nyanställningar sker i Älmhult ligger i linje med ett beslut som fattades 2016 om att fortsätta växa där.

– Hjärtat av Ikea är i Älmhult och kommer så förbli. Det är här vi utvecklar vår identitet.

Om allt går som planerat så kommer de nya byggnaderna att huvudsakligen ligga längs Sunnebogatan, med ett grönområde mellan Ikea of Sweden och dess grannar.

Samrådet innebär att företagets grannar får en möjlighet att yttra sig om planerna. Tidigare har boende i området motsatt sig planer på en ny parkering som Ikea sökt bygglov för.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.