Kalmar Länstrafik tappade omkring 97 miljoner kronor i minskade biljettintäkter förra året. Beräkningarna för 2021 ser än dystrare ut och biljettintäkterna beräknas minska med drygt 100 miljoner.
Under första kvartalet i år ligger självfinansieringsgraden på 33 procent jämfört med målet på 50 procent.
– Varje procent är ungefär 9 miljoner. 17 gånger 9, det blir 153 miljoner kronor. Det är ganska mycket pengar, säger Christer Holmgren, trafikdirektör på Kalmar Länstrafik.
Svårt göra prognos för 2021
Att siffrorna spås bli sämre för 2021 beror på att det i fjol var tre månader med full trafik. Samtidigt finns ju möjligheter att restriktionerna ska minska eller försvinna under året och så att resandet kan öka igen.
KLT har också en rad pågående upphandlingar som kan påverka årsresultatet. Det handlar bland annat om nya tågset, fordonsbrist på Kustpilentrafiken och förseningar i samband med Krösatågstrafiken.
– Tågupphandlingen är färdig nu och den blev fördelaktig för att euron stod lågt, men innebär ju en fördyrning. För Krösatågsupphandlingen pågår förhandlingar och går de rätt blir det ingen fördyrning.
Resenärerna ska inte drabbas
Några åtgärder som kan drabba resenärerna för att kompensera för minskningarna i biljettintäkter är inte aktuella i nuläget.
– Vi har inte fått några sådana krav än så länge. Jag tror ändå att resandet ska kunna komma igång igen men vi ser hur vi kan optimera så mycket som möjligt, vi månar ju om att det inte ska bli trängsel.