Om cookies på våra tjänster

Vi har placerat cookies på din dator och lagrar ditt IP-nummer för att ge dig en bättre upplevelse av våra webbplatser. Om du inte godkänner eller vill ha mer information kan du läsa mer här: Om cookies och personuppgifter

Besökarna intar isen. Foto: Åsa NyhlénVisa alla (2)
Visa alla (2)

Konstprojekt intog hockeyarenan

En kvinnligare dimension fördes in i Vida Arena när en konstnärlig manifestation genomfördes under lördagen. Manifestationen är en del av konstprojektet Blända som vill belysa unga kvinnors rätt att ta plats i det offentliga rummet.

Tio unga konstnärer och designers har jobbat tillsammans för att med jämställdhet som utgångspunkt under lördagseftermiddagen förvandla hockeyarenan i Växjö till en plats för alla. Med röda strumpor på fötterna fick besökarna inta isen. En av tekningsringarna var täckt av en röd cirkel som utgjorde ”en slags fast och säker punkt där man samlas och kanske slår sig ner. Samtidigt är den för en del kanske motsatsen, då den som beträder cirkeln också hamnar i blickfång.”

Med jämna mellanrum hördes en högtalarröst som förmanar, bannar, oroar sig och hejar på.

Anna-Karin Arvidsson är projektledare för Bländaprojektet. Förhoppningen från hennes sida var att besökarna skulle få syn på sig själv i det stora rummet och få en ny position som man kanske inte har varit med om tidigare.

– Vi vill försöka lösa upp de konventioner som finns – att det ska vara tufft, hårt och kallt, säger Anna-Karin Arvidsson.

Och hon är nöjd med uppslutningen under dagen.

– Reaktionerna har varit positiva. Folk har stannat ganska länge, pratat och diskuterat, upplevt kylan och det lekfulla i projektet, säger hon.

Är ni nöjda?

– Ja, väldigt nöjda. Det blev som vi hade tänkt oss. Vi släpper ju inte detta nu utan kommer att fortsätta analysera vad som skett – metoden och de reflektioner och funderingar som kommit från deltagarna i workshopen, och även besökarna.

Så arbetar vi på SVT Nyheter

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer