Färre restaurangbesök och bussresor i Kronoberg sedan de nya restriktionerna började gälla. Foto: SVT/TT

Mätbar effekt av restriktionerna – färre resor och krogbesök i Kronoberg

Publicerad

Nu har det gått drygt två veckor sedan Kronobergs län fick nya lokala restriktioner och det har fått invånarna ändrat sina vanor. Enligt Googles kartläggning av mobildata har besöken på restauranger, shoppingcenter och bibliotek blivit betydligt färre och resorna i kollektivtrafiken har sjunkit rejält.

Siffrorna kommer från Google Mobility Reports där man studerat hur våra telefoner rör sig och sammanställt människors rörelsemönster. Något som Kvällsposten var först att rapportera om.

I alla län i södra Sverige har de nya restriktionerna påverkat folks beteende. Men i Kronobergs län har både nöjesbesöken och buss- och tågresandet minskat allra mest.

Besöken på restauranger, kaféer, bibliotek och biografer i länet har minskat med 28 procent den senaste tiden.

Den största förändringen har skett inom kollektivtrafiken, enligt rörelsemönstren vid buss- och tågstationer har åkandet minskat med 42 procent.

Tydliga förändring i alla sydsvenska län

Kalmar län ligger inte långt efter Kronoberg, där har nöjesbesöken minskat med nästan lika mycket, 27 procent. Aktiviteten vid stationerna i kollektivtrafiken har minskat med 41 procent.

I de andra sydsvenska länen, i Halland, Blekinge och i Skåne läns syns också tydliga minskningar.

Använder platshistorik

Google baserar sina uppgifter på användare som har aktiverat inställningen platshistorik i sin telefon. Men användarnas integritet skyddas, uppgifterna kan inte kopplas till en enskild persons rörelser.

Företaget skriver själva att de tar fram informationen för att kunna ge ett statistiskt underlag till de förändringar om skett på grund av politiska beslut i kampen mot covid-19.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer