Räddningstjänst i samband med dieselläckage efter sönderslagna tankar som orsakats av järnrör. Foto: Transdev

Kustpilen utsatt för återkommande sabotage

Uppdaterad
Publicerad

Järnspett, en elcykel och högar med makadam – den senaste veckorna har tåget Kustpilen blivit utsatt för sabotage vid flera tillfällen. Samhället Södra Vi har varit centrum för händelserna.

Någon eller några utför de återkommande sabotagen mot Kustpilen genom att placera föremål på spåren – bland annat en hög med makadam, en elcykel och ett järnrör som kilats ner i järnvägsslipers.

Tidigare har någon också kastat sten på tåget.

Järnröret orsakade stora skador på tågets dieseltank och 850 liter diesel började rinna ut.

– Räddningstjänsten lyckades få upp 400 liter, resten hamnade i naturen, berättar Marie-Louise Arnell, affärschef på Transdev som kör Kustpilen.

Den senaste tiden har händelserna blivit mer frekventa, framför allt i samhället Södra Vi i Vimmerby kommun. Hittills har det varit åtta fall av sabotage, varav sex stycken varit senaste två veckorna, enligt Marie-Louse Arnell.

Skadad sliper, troligen av ett fastkilat järnrör. Foto: Transdev

”Väldigt allvarligt”

– Jag ser väldigt allvarligt på detta. Först och främst för min personal, med sten och större föremål finns risk för urspårning.

Hon pekar också på risken att föremålen far i väg i hög fart och träffar någon, inte minst sabotörerna själva.

Har ni fått några hot eller något annat som visar på varför någon gör så?

– Nej, men vid något tillfälle har föraren sett ungdomar springa från rälsen. Vi misstänker att det är yngre som inte tänker på konsekvenserna.

Marie-Louise Arnell berättar att de tidigare haft problem med sabotage i Sturefors utanför Linköping. Efter en informationsinsats i skolorna upphörde problemen där. Nu ska liknande insatser göras på Astrid Lindgrens skola i Vimmerby.

Trasig ruta efter stenkastning. Foto: Transdev

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.