Det är NTF, Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande, som gjort en ny rapport om Sveriges kommuners säkershetskrav. NTF utgår från 16 frågor.
Generellt ställer kommuner högre krav på säkerheten vid upphandlade skolskjutsar. Men i linjetrafik är kraven fortfarande låga i många småländska kommuner.
Trafikplaneringschef: ”Låter inte bra”
– Det är fortfarande generellt säkrare för barnen att åka i en upphandlad skolskjuts än med linjetrafik, kraven som ställs är högre, säger NTF:s generalsekreterare Marie Nordén.
I Torsås ställer kommunen inga krav på säkerheten av skolskjutsar i linjetrafik. Även i Växjö (2 av 10, Oskarshamn (3) och Västervik (3) ställs låga krav.
– Det låter inte bra, säger Per-Olof Löfberg, trafikplaneringschef Växjö kommun.
”Måste korsa trafikerad väg”
– Fortfarande är det alltför många barn som till exempel måste korsa en trafikerad väg för att ta sig till sin hållplats eller färdas utan möjlighet att använda bälte, säger Nordén.
Alla kommuner ansvarar enligt skollagen för att erbjuda elever en säker skolskjuts.