Tidigt på torsdag morgon togs Makassar Highway in till Oskarshamns inlopp och ligger nu förtöjt i hamnen. Enligt Patrik Lindén från Kustbevakningen har arbetet och samverkan med bogseringen gått bra.
– Det har inte uppstått några komplikationer med den tekniska biten under nattens och morgonens bogsering, säger han.
”Inte observerat något utsläpp”
För att minimera oljeläckage från det skadade fartyget har man använt uppsamlande länser. På så vis kunde man förbereda att ta hand om eventuella utsläpp.
– Vi har inte observerat något utsläpp i Oskarshamns hamn. När fartyget blev förtöjt genomförde vi flygningar i området för att detektera om det skett ett utsläpp. Vi har inte kunnat notera något, säger han.
Däremot finns det olja i farvatten utanför Oskarshamn. Det håller Kustbevakningens fartyg nu på att plocka upp samtidigt som man tror att oljan inte kommer utgöra någon fara för närliggande öar.
300 000 liter olja i tanken
Ombord på fartyget finns över 1 300 nyproducerade bilar och närmare 300 000 liter olja i tanken. Hur länge fartyget ska ligga förtöjt i Oskarshamn och vad som har hänt med den tank som innehöll 90 000 liter olja, kan inte Kustbevakningen svara på.
Gällande oljan lägger man fram tre möjliga förklaringar. Att oljan flyttats till en annan tank eller att det gjorts en felräkning ombord på hur många liter olja som fartyget faktiskt hade vid olyckan. Den sista förklaringen är att oljan ligger i havet. Men Kustbevakningen har inte hittat någon under sina efterforskningar runt haveriplatsen.
Längden på fartygets vistelse i hamnen är upp till rederiet att avgöra.
Ansvarig styrman får 3 000 i böter
Dock läckte närmare 14 000 liter olja ut på platsen där Makassar Highway gick på grund utanför Loftahammar. Det mesta av oljan ska ha tagits upp. Men en del saneringsarbete kvarstår att få bort olja som har sköljts upp på mellan 30 och 50 öar, kobbar och skär i Tjusts skärgård.
Styrmannen som bär ansvaret för fartygets grundstötning har blivit dömd för sjöfylleri och vårdslöshet i trafik. Böteslappen landade på 3 000 kronor.
Åklagarmyndighetens riksenhet för miljö- och arbetsmiljömål har inlett en förundersökning om misstänkt miljöbrott, skriver TT.