Julkalendern gör succé i klassrummet

Publicerad

Julkalendern Tusen år till Julafton visar sig vara användbar i historieundervisningen. Det korta och sammanfattande formatet lockar ungdomar och passar också bra som komplement till den ordinarie undervisningen, det tycker historieläraren Mikael Bruér på Fabrabäckskolan i Växjö.

På Fabrabäckskolan har historieläraren Mikael Bruér tagit till ett nytt knep i sin undervisning. Han använder 2015 års julkalender Tusen år till Julafton som underlag för diskussion och som ett komplement till den ordinarie undervisningen. Något som varit populärt bland elerna.

– Jag tycker att det är bra. Då behöver jag bara kolla på en 15 minuters film så har jag baskunskaperna och sen kan jag komma till lektionerna och hänga med på vad det handlar om, det är mycket enklare, säger Amanda Mårdh, klass 8d.

Mikael Bruér är lärare i SO och historia. Han fick idén när han tittade på julkalendern tillsammans med sin 6-åriga son.

– Då slog det mig att det här materialet är lysande att arbeta med, säger Mikael Bruér.

Måste kompletteras

Det som tilltalar honom och eleverna är att varje avsnitt är kort, koncist och att det handlar om olika tidsepoker och ger många olika perspektiv, kvinnor, män, barn, vuxna, rika och fattiga.

Men finns det inte en risk att historiebeskrivningen blir generaliserande?

– Jo, det ser jag som ett problem. Därför måste julkalendern kompletteras med diskussioner och andra källor, säger Miakel Bruér.

Julius Croby Edh går i klass 8d och reflekterar efter att ha tittat på avsnitt 12 som handlar om barn som måste arbeta i fabrik istället för att gå i skolan.

– Jag tänker att vi har tur som kan gå i skolan och att de på den tiden hade det mycket mycket sämre än vi, säger han.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer