På Fabrabäckskolan har historieläraren Mikael Bruér tagit till ett nytt knep i sin undervisning. Han använder 2015 års julkalender Tusen år till Julafton som underlag för diskussion och som ett komplement till den ordinarie undervisningen. Något som varit populärt bland elerna.
– Jag tycker att det är bra. Då behöver jag bara kolla på en 15 minuters film så har jag baskunskaperna och sen kan jag komma till lektionerna och hänga med på vad det handlar om, det är mycket enklare, säger Amanda Mårdh, klass 8d.
Mikael Bruér är lärare i SO och historia. Han fick idén när han tittade på julkalendern tillsammans med sin 6-åriga son.
– Då slog det mig att det här materialet är lysande att arbeta med, säger Mikael Bruér.
Måste kompletteras
Det som tilltalar honom och eleverna är att varje avsnitt är kort, koncist och att det handlar om olika tidsepoker och ger många olika perspektiv, kvinnor, män, barn, vuxna, rika och fattiga.
Men finns det inte en risk att historiebeskrivningen blir generaliserande?
– Jo, det ser jag som ett problem. Därför måste julkalendern kompletteras med diskussioner och andra källor, säger Miakel Bruér.
Julius Croby Edh går i klass 8d och reflekterar efter att ha tittat på avsnitt 12 som handlar om barn som måste arbeta i fabrik istället för att gå i skolan.
– Jag tänker att vi har tur som kan gå i skolan och att de på den tiden hade det mycket mycket sämre än vi, säger han.