Foto: TT

Mönsterås hamn dras in i hamnkonflikten

Uppdaterad
Publicerad

Hamnarbetarförbundet varslar om två nya punkstrejker den 6 februari. Denna gång kommer strejkerna att ske i Mönsterås hamn 13-15.30 och i Halmstad två timmar på kvällen. Sveriges Hamnar har meddelat att man svarar med spegel- och konsekvenslockout vilket innebär att man stänger av de strejkande hamnarbetarna helt under de aktuella dagarna.

–  Vi gör detta för att vi kan inte ha den situationen som vi har levt med i 10 månader där vi är utestängda från alla möten och förhandlingar. Det blir absurt, säger Erik Helgeson, förbundsstyrelseledamot för Hamnarbetarförbundet.

Eftersom arbetsgivaren Svenska hamnar enligt Hamnarbetarförbundet inte är intresserade av att sitta ner och förhandla väljer man i stället att ta till stridsåtgärder.

–  Vi måste försöka hitta en lösning och tvinga fram den med de medel vi har, säger Erik Helgeson.

Transportföretagen svarar med lockout

Men enligt Transportföretagen är det Hamnarbetarförbundet som trappat upp konflikten.

–  Vårt fokus ligger på att få ett slut på strejken men Hamnarbetarförbundet trappar upp. Vi har erbjudit Hamnarbetarförbundet ett andrahandsavtal som i princip mött alla deras krav. Trots det väljer de att fortsätta strejka. Det är olyckligt att ytterligare två hamnar drabbas, detta slår hårt mot industrin och svensk ekonomi, säger Mattias Dahl, vd Transportföretagen i ett pressmeddelande.

Enligt uppgifter från Hamnarbetarförbundet är en majoritet av hamnarbetarna i Mönsterås anslutna till dem.

Fakta: Hamnkonflikten

Konflikten mellan den fackliga organisationen Hamnarbetarförbundet och arbetsgivarorganisationen Sveriges Hamnar har pågått sedan 2016.

Bakgrunden till konflikten är att Hamnarbetarförbundet vill ha ett eget kollektivavtal med Sveriges Hamnar, bland annat för att själv kunna få förhandla om avtalsvillkor.

Arbetsgivarna har ett rikstäckande kollektivavtal med LO-förbundet Transport och vill inte ha två olika avtal för samma arbete utan har erbjudit Hamnarbetarförbundet ett hängavtal till det befintliga kollektivavtalet med Transport.

Hamnarbetarförbundet har 1 300 medlemmar, vilket är knappt hälften av landets hamnarbetare.

Kostnaderna för näringslivet och andra samhällsaktörer till följd av hamnkonflikten under 2017 beräknades till 4,5 miljarder kronor till följd av bland annat ändrade transportvägar, längre transporttider och försenade leveranser, enligt en rapport från Svenskt näringsliv.

Tidigare i januari varslade Hamnarbetarförbundet om punktstrejker i totalt tolv hamnar med start den 23 januari till och med 29 januari. Facket har även varslat om övertidsblockad vid tre av Shorelinks hamnar.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.