– Det finns en frustration hos lärare och rektorer över att inte kunna hjälpa de här eleverna att bli tillräckligt utmanade, säger Stefan Johansson från Lärarförbundet i Växjö.
Särbegåvade elevers möjligheter hänger på lärarna och rektorernas egna intresse och ork, säger han. Att tidigt upptäcka och hjälpa denna elevgrupp skulle kunna förhindra understimulans och depression, något som många särbegåvade elever drabbas av.
Lärare saknar tid och ämneskompetens
– Varje skola borde ha de resurserna som krävs för att kunna gå vidare och hjälpa de här eleverna vidare till rätt lärare, rätt kompetens. Ofta är det så i grundskolan att man inte har ämneskompetensen som krävs, säger han.
Men även om lärare upptäcker sina särbegåvade elever är det ändå inte alltid tiden räcker till:
– Jag känner jättemånga kollegor och rektorer som känner en stor frustration över att man inte kan hjälpa de för resurserna finns inte. Man vill hjälpa de men man hinner inte, säger Stefan Johansson.
Skolverket utreder nu hur ett ökat stöd till särbegåvade elever kan se ut. Förslaget presenteras för regeringen senare i vår.