Ikväll kommer Trafikverket att presentera sina byggplaner för boende på längsväg 136 vid den inledande delsträckan Algutsrum och Rälla. Byggstarten beräknas dra igång år 2022 och ska genomföras i fyra olika etapper.
Vägsträckan mellan Algutsrum och Borgholm kommer att breddas med hjälp av ett mitträcke som i sin tur innebär att vägen blir mötesfri, en så kallad 2+1 lösning. Dessutom ska det beredas plats för cyklister och fotgängare vid sidan av vägen.
– Politikerna har valt att prioritera den här sträckan eftersom den är hårt trafikerad både av pendlare och turisttrafik, därför behöver vi bygga om den för att göra den mer trafiksäker, säger Carl-Fredrik Nelson som är projektledare på Trafikverket.
Bjudit in till möte
De inledande första etappen gäller orterna Algutsrum-Glömminge och beräknas vara klar vid år 2026. Vid ett senare skede kommer arbetet fortskrida på delsträckorna Glömminge-Rälla och Ekerum-Borgholm. Den totala kostnaden för hela projektet beräknas uppgå till 375 miljoner kronor.
– Vi har bjudit in alla boende som bor längs vägen på sträckan Algutsrum och Glömminge. Det kommer att vara ett öppet hus under sen måndagseftermiddag till kväll där folk kommer få information. De får även möjligheten till att ställa frågor och komma med inspel, säger Carl-Fredrik Nelson.
Rödlistade växter hotas
Enligt Trafikverkets underlag så kommer ombyggnationen ha en betydande påverkan på miljön. Vägen kantas i dag av både rödlistade och fridlysta växter.
Vid till exempel Algutsrum finns känsliga värden i form av fristående äldre lövträd och blommande buskridåer, artrika vägkanter och kulturmiljövärden i form av väderkvarnar.
– Vi är medvetna om att ett sådant här projekt kommer att påverka miljön, det är därför vi nu vill samla in så mycket information och fakta som möjligt för att genomföra projektet. När vi har haft vårt samråd med de boende kommer allt lämnas över till länsstyrelsen som får fatta beslut kring miljöaspekterna.
Finns det något som kan hindra det här vägprojektet?
– Det finns så klart stora utmaningar när det gäller miljöpåverkan. Vi måste utvärdera om det är ekonomiskt rimligt att lösa de här frågorna som vi kan stöta på under projektets gång. Men i dagsläget vet vi ingenting kring vad konsekvenserna blir eller vad vi kommer landa i, säger Carl-Fredrik Nelson.