– Det är ett sätt att få fler lärare att undervisa mer, eftersom vi har tagit bort det stora uppdraget som mentorskapet är. Det gör att fler elever blir undervisade av behöriga lärare samtidigt som vi har möjlighet att ge eleverna mer tid med sina mentorer, berättar rektor Anna Källåker.
Mentorer inte lärarutbildade
De sex nya heltidsmentorerna som anställts leder ingen undervisning utan har istället ansvar för föräldrakontakt, utvecklingssamtal och föräldramöten för tre klasser – cirka 60 elever – vardera. Uppgifter som tidigare utfördes av lärarna.
Mentorerna är inte lärare, men majoriteten har jobbat i skolans värld på ett eller annat sätt. Deras utbildningsbakgrund skiljer sig också från lärarnas: en har tidigare varit integrationspedagog, en lärarassistent och en fysioterapeut.
– Vi har lagt stor vikt vid personlig lämplighet och att man är beredd att ta sig an uppdraget det innebär att vara mentor, säger Anna Källåker.
Skapar tryggare skolmiljö
Målet med satsningen är att förbättra elevernas resultat, men också att skapa en tryggare skolmiljö genom att de nya mentorerna är mer lättillgängliga för eleverna, då de inte är bundna till schemalagd undervisning. Ett koncept som visat sig vara effektivt på flera gymnasieskolor tidigare.
– Jag tror att eleverna kan känna att det är lättare att vända sig till mig oavsett vad det gäller, eftersom jag inte har någon undervisning och därmed inte bedömer dem. Sen har eleverna såklart många goda relationer till sina undervisande lärare, vilket också är viktigt, säger Erika Lindell, en av Albäcksskolans nya heltidsmentorer.
Positiva effekter
Än så länge har ingen formell utvärdering av satsningens resultat gjorts, men rektor Anna Källåker berättar att de har fått god respons både från personal och elever.
– Vi ser att fler elever undervisas av behöriga lärare, vilket vi på sikt tänker leder till högre måluppfyllelse och bättre kvalitet på undervisningen. Vi ser också att det är väldigt uppskattat av eleverna att ha en mentor som inte är betygsättande lärare, säger rektor Anna Källåker.
Projektet finansieras inom skolans ordinarie budget, genom att man gett alla lärare mer undervisningstid och ersatt obehöriga lärare med de nya heltidsmentorerna.