Etiketten, som innehåller en midsommarbild av konstnären Jenny Nyström, är inte okej tycker Systembolaget. Foto: Ängöl/Illustration: Jenny Nyström

Här är öletiketten som stoppas av Systembolaget – är inte måttfull nog

Uppdaterad
Publicerad

Kalmarbaserade bryggeriet Ängöl får inte sälja sitt midsommaröl på Systembolaget. Detta eftersom etiketten på flaskan – ett sommarmotiv av Kalmarkonstnären Jenny Nyström – anses strida mot kravet på ”särskild måttfullhet”.

Det är andra året som midsommarölet skulle lanseras på Systembolaget. Men eftersom det är en säsongsprodukt var bryggeriet tvungna att söka tillstånd på nytt – och denna gång blev det nej, något som Barometern var först med att berätta om.

– Jag blev förvånad och tyckte att det kändes godtyckligt, eftersom etiketten är samma som förra året, säger Johan Håkansson, vd på Ängöl.

Kalmar

Motiv av Jenny Nyström

Etiketten, ett motiv av den Kalmarbördiga konstnären Jenny Nyström, föreställer ett uppklätt sällskap som leds av en man som spelar fiol. I bakgrunden syns personer i björkrispyntade roddbåtar på en sjö.

Motivet anses anspela på en ”drömsk sommarkänsla” enligt Systembolaget. Att det syns personer i roddbåtar anses porträttera en ”riskfylld situation” där alkohol inte ska ingå. Foto: Illustration: Jenny Nyström

– Det här var ett av de motiven vi tyckte kändes okej. Vi kan inte ha barn runt en midsommarstång till exempel, så det var redan lite begränsat vad vi hade att välja mellan, men det här motivet tyckte vi var oklanderligt, säger Johan Håkansson.

Får inte koppla alkohol till högtider

Alkohollagen sätter gränserna för vad man får och inte får avbilda på en ölflaska. Etiketten måste vara ”särskilt måttfull” vid marknadsföring av alkoholdrycker.

Vad det innebär har Konsumentverket uttalat sig om i sina allmänna råd vid marknadsföring av alkohol. Där står att etiketten inte får framställa alkoholkonsumtion som något ”av särskild vikt vid högtider eller årstider”.

Enligt Systembolagets motivering skapar Jenny Nyström-motivet på Ängöls flaska ett ”förhärligande av högtiden midsommar” och de anser att kombinationen av etikett, text på flaskan och namnet Midsommaröl gör att den strider mot den skrivelsen.

Etiketten får inte heller visa situationer där det är riskfyllt att dricka alkohol. Att det förekommer båtar och aktivitet på vatten på bilden menar Systembolagets handläggare visar ”en riskfylld situation” som inte ska förknippas med alkoholkonsumtion.

Har överklagat

Kalmarbryggeriet har överklagat beslutet, och framför bland annat att Systembolaget godkänt andra etiketter med båtmotiv, med farkoster som dessutom är olagliga att framföra onykter, till skillnad från än en roddbåt.

Men även om de skulle få rätt så är det för sent för en lansering av ölet till midsommar.

– Vi har inte buteljerat en massa öl som vi inte kan sälja eller så, men vi får hitta på något annat med det ölet vi har i tankarna. Men det är klart att det innebär ändå ett inkomstbortfall, säger Johan Håkansson.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Kalmar

Mer i ämnet