För att Gotland ska nå klimatmålet för 2030 behöver kraven på Gotlandstrafiken skärpas i avtalet som börjar gälla 2027. Trafikverket ska nu se över vilka lösningar som finns. En åtgärd kan vara att ha trafik till hamnen som ligger närmast på fastlandet rapporterar P4 Gotland. Det är i så fall Västervik, inte Oskarshamn eller Nynäshamn.
Olika idéer
Det finns inga färdiga förslag utan i nuläget ser Trafikverket över olika sätt att minska miljöpåverkan från färjorna. En annan åtgärd kan vara att sänka hastigheten.
– Hastigheten är ju ett sätt att minska energianvändningen och därmed påverkan på miljön, säger Lars Hellström som är avtalsansvarig för Gotlandstrafiken på Trafikverket, till P4 Gotland.
Olika förutsättningar
Förutom hastigheten ser man även över andra sätt att minska utsläppen, däribland särskilda godsfärjor och ändrad rutt. Dock finns det inga planer på att försämra trafiken, påpekar Lars Hellström.
– Vi har inte kommit dit än. Vi tar fram olika förutsättningar och sedan får vi ha dem med oss när vi pratar med de intressenter som finns, säger han till P4 Gotland.
För att kunna nå de klimatmål som Gotland har satt upp för 2030 behöver kraven skärpas inför upphandlingen av ett nytt avtal från 2027.