Ringia backar om Tores avtal

Uppdaterad
Publicerad

Vd skyller på callcenterföretagen och vill inte arbeta med dom längre

Magnus Thorén, vd på telefonbolaget Ringia, lovar nu att hjälpa Tore Arvidsson i Smålandsstenar. Kampen mot telefonbolaget kanske snart kan vara över.

-Det är inte acceptabelt att kunder råkar illa ut och jag ska titta på Tores fall, säger Magnus Thorén till Jönköpingsnytt på torsdagen.

Kämpat i ett år

Tore Arvidsson blev kund hos Ringia utan att han själv visste om det.  Efter ett telefonsamtal från en försäljare där Tore bad om en offert tog Ringia över två av Tores telefonnummer. I ett år har Tore sen kämpat för att få ett avslut. Han har bestridit abonnemanget, försökt säga upp det påstådda avtalet, han har polisanmält företaget och ärendet ligger också hos Allmänna Reklamationsnämnden, ARN, för prövning. Men inget har hjälpt. Ringia har tillbakavisat allt och fortsatt skicka kravbrev till Tore. Magnus Thorén har varit vd sen i våras och känner inte till Tores ärende sen tidigare.

Ingen affärsmetod

– Men hur kommer det sig att ni tecknat avtal med Tore och med telefonnummer som han inte längre har?

– jag vet inte.

– Är det en affärsmetod att ni tar över telefonnummer utan att informera kunden?

– Nej, det är det inte.

Sagt upp avtalen med callcenter

Magnus Thorén blev vd för Ringia i våras och sedan dess har Ringia sagt upp sina avtal med de callcenterföretag som sköter försäljningen för Ringia. Callcenterföretagen har inte klarat sina uppdrag  enligt Magnus Thorén och Ringia utkämpar nu själv en strid om avtalen med de företagen.

– Vi jobbar med att rensa upp i alla surdegar och gamla avtal så vi blir av med dom.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.