Vilken makt har Ikea över det offentliga rummet i Älmhult? Se mer i klippet. Foto: Älmhults kommun, SVT

Så förvandlades planer på ”en unik lekmiljö” – till en Ikea-hyllning

Uppdaterad
Publicerad

I många år har en lekplats på torget i centrala Älmhult legat högt på invånarnas önskelista. Men på ett decennium har har planerna förskjutits – från en nyskapande lekmiljö, till en hyllning åt Ingvar Kamprad.

I september 2011 presenterades de första skisserna på en ny utformning av Stortorget i Älmhult. Uppdraget till konstnärerna var att göra designa en unik lekmiljö och inte en vanlig lekplats, enligt vad Smålandsposten skrev då. Material som sten, sand och trä skulle gå före grälla färger.

Förslaget blev en lekpark med träd och gångar över två små kullar. Prislappen skulle landa på tre miljoner kronor, varav Ikea skulle betala hälften.

Politikerna var till en början positiva till det vinnande förslaget. Men det möttes av kritik, bland annat från handlare kring torget, men också Ikea – som drog sig ur.

– Pengarna vi går in med ska gå till en lekplats. Men detta är inte en lekplats, sade Sara Paulsson, pressansvarig på Ikea till Smålänningen då.

Den sammanlagda kritiken ledde till att projektet stoppades, och skattebetalarna fick ersätta konstnärerna genom att köpa en väggbonad till kommunhuset – för 700 000 kronor.

Kommunen bröt avtalet – och tvingades köpa en väggbonad. Foto: Älmhults kommun.

Nya lekplatsen

Tio år efter de strandade planerna är kommunen och Ikea återigen överens om att bygga en lekplats på torget. Den här gången är tongångarna annorlunda.

– Lekplatsen är en del av det vi gör för att hedra Ingvar Kamprads minne, säger kommunalrådet Elizabeth Peltola (C) i ett pressmeddelande.

Prislappen ligger på 1,5 miljoner kronor. Ikea betalar 500 000 kronor och får enligt avtalet medverka till att utforma lekplatsen – och resultatet är ett upplyst rum med stora möbler i klara färger.

Se mer i klippet – och hör kommunalrådet Sonja Emilsson (M) svara på SVT:s frågor.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.