Bengt Germundsson, kommunalråd i Markaryd.

Ny överenskommelse kring Markarydsbanan – meningslöst enligt Germundsson

Uppdaterad
Publicerad

Under onsdagen meddelade regionstyrelsen i Kronoberg att det nu finns en överenskommelse mellan Laholms kommun, Region Halland och Trafikverket om att börja diskutera persontågstrafik på Markarydsbanan. Men det förändrar ingenting i dagens läge enligt Bengt Germundsson (KD), kommunalråd i Markaryd.

Turerna kring Markarydsbanan har varit ett rött skynke för Markaryds kommun under en längre tid. Att det nu skrivits under en avsiktsförklaring förändrar inte det.

– Det finns inga tider, det finns inga pengar utan man har bara bestämt sig för att samarbeta, säger Bengt Germundsson (KD).

Att det finns visioner om persontågstrafik på Markarydsbanan från och med 2023 kunde SVT Småland rapportera om i november 2018. Nu har alltså Trafikverket, Region Halland och Laholms kommun har skrivit under en ”avsiktsförklaring”, vilket egentligen bara innebär att det nu finns utrymme att diskutera ”var, när och hur banan ska trafikeras.”

”Förvånad”

– Därför är jag förvånad över att man gick ut med det här pressmeddelandet från Regionstyrelsen i Kronoberg. Vi har känt till det här i kommunen sedan i höstas.

Precis som tidigare behövs fortfarande två stationer och ett mötande spår i Laholms kommun, samt utökad kapacitet på Halmstads central.

Det har i Markaryd funnits en önskan att öppna persontågstrafiken med färre avgångar och tidigare än 2023 för att få igång pendlingstrafiken. Något Bengt Germundsson (KD) arbetat med ända sedan 2007.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.