Det är efter en riktad tillsyn mot skolan i Kronobergs län som Skolinspektionen hittat en rad brister.
Bland annat anser man att skolan inte har ett fungerande system för att hjälpa elever som behöver särskilt stöd. Enligt skolinspektionens utredning, som baserar sig på intervjuer med lärare, elever och rektor, så har skolan varken gjort utredningar om elever som behöver stöd tillräckligt snabbt. Och de utredningar som gjorts har sedan inte lett till konkret förändring i klassrummet för den enskilda eleven.
Problem med mobbing och bråk
Skolan har också problem med förstörelse, mobbning och sexistiska kommentarer framgår i beslutet. Eleverna som intervjuades berättar att det sker bråk mellan grupper av elever, som bottnar i huruvida de har svensk eller utländsk bakgrund.
När lärarna intervjuades berättar de om att det inte finns en gemensam värdegrund på skolan. Lärarna vittnar om problem både kring sexuella trakasserier och främlingsfientlighet men även att det finns ett problem med integration på skolan. Något de menar leder till bråken mellan olika grupper av elever på skolan.
Elever känner sig otrygga
En annan brist Skolinspektionen hittat är att det finns flera elever i högstadiet som inte känner sig trygga under skoldagen. Enligt elevhälsan, som också intervjuats, finns inget samlat arbete med att skapa trygghet på skolan, utan att det mest blivit ”akututryckningar” vid konflikter.
Totalt handlar det om fyra punkter som Skolinspektionen anser att skolan i Kronobergs inte lever upp till skollagens krav. Om skolan inte åtgärdar bristerna innan november riskerar man ett vite på 600 000 kronor.