Södra Cell. Foto: TT

Södra drabbas när hamnkonflikten når Mönsterås

Publicerad

På onsdag i nästa vecka kan hamnen i Mönsterås dras in i den pågående hamnkonflikten. Det är första gången som hamnen dras in i tvisten mellan fackförbundet Hamnarbetarförbundet och arbetsgivarorganisationen Sveriges hamnar.

Bakgrunden till den pågående konflikten är att Sveriges hamnar har ett kollektivavtal med Transportarbetarförbundet, men inget med Hamnarbetarförbundet.

Och nu väntar nya stridsåtgärder i hamnkonflikten. Hamnarbetarförbundet lägger nya strejkvarsel och Sveriges hamnar svarar med lockout.

Mönsterås

Mönsterås dras in

Hamnarbetarförbundet har tidigare varslat om två nya punktstrejker den 6 februari. Dels i Mönsterås hamn och dels i hamnen i Halmstad. Båda strejkerna kommer pågå under drygt två timmar.

Hamnen i Mönsterås är privat och ägs av Södra Skogsägarna. Verksamheten i hamnen bedrivs av Södra cell och Södra wood. 27 personer är heltidsanställda i hamnen och samtliga av dem är med i Hamnarbetarförbundet.

– En strejk skulle så klart påverka verksamheten, men jag kommenterar inte på vilket sätt i detalj, säger Sofia Petersson, virkeschef Södra Skog.

– Det är ju helt beroende av vilken tidslängd det innefattas hur den påverkan kommer att bli.  Men annars är det ju givetvis eftersom jag har hundra procent hamnarbetare så blir det ju att vi får stänga hamnen under den tiden och det påverkar ju avlastare och våra kunder, som då är Södra, säger Niclas Strömqvist hamnchef Södra Cell.

Arbetsgivaren, Sveriges hamnar, har i sin tur varslat om lockout som gäller till midnatt den 6 februari. Det innebär att de strejkande arbetarna stängs av från arbetsplatsen under den aktuella dagen.

Fakta: Hamnkonflikten

Konflikten mellan den fackliga organisationen Hamnarbetarförbundet och arbetsgivarorganisationen Sveriges Hamnar har pågått sedan 2016.

Bakgrunden till konflikten är att Hamnarbetarförbundet vill ha ett eget kollektivavtal med Sveriges Hamnar, bland annat för att själv kunna få förhandla om avtalsvillkor.

Arbetsgivarna har ett rikstäckande kollektivavtal med LO-förbundet Transport och vill inte ha två olika avtal för samma arbete utan har erbjudit Hamnarbetarförbundet ett hängavtal till det befintliga kollektivavtalet med Transport.

Hamnarbetarförbundet har 1 300 medlemmar, vilket är knappt hälften av landets hamnarbetare.

Kostnaderna för näringslivet och andra samhällsaktörer till följd av hamnkonflikten under 2017 beräknades till 4,5 miljarder kronor till följd av bland annat ändrade transportvägar, längre transporttider och försenade leveranser, enligt en rapport från Svenskt näringsliv.

Tidigare i januari varslade Hamnarbetarförbundet om punktstrejker i totalt tolv hamnar med start den 23 januari till och med 29 januari. Facket har även varslat om övertidsblockad vid tre av Shorelinks hamnar.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Mönsterås

Mer i ämnet