Kommunalrådet Henrik Nilsson Bokor (S) tycker dock inte att det ligger på enskilda kommuners ansvar att se till att det kommer fler laddplatser.
– Jag vet inte om vi ska sträva efter att bygga upp en offentligt ägd laddinfrastruktur i Torsås. Jag tycker att laddning är något som marknaden ska tillhandahålla. Vi har inte offentligt ägda bensinstationer säger Henrik Nilsson Bokor (S).
”Placera uttag utmed stora vägar istället” Hör Henrik Nilsson Bokors argument i klippet ovan.
Uttag för kommunens egna bilar
Vid kommunhuset i Torsås kommun finns det ett antal laddstolpar med två laddpunkter på varje stolpe, men bara två uttag får alltså användas för allmänheten. De andra uttagen är reserverade för kommunens egna bilar.
Det är statistik från uppladdning.nu som SVT tagit del av som visar hur många laddpunkter det finns i varje svensk kommun. Statistikenvisar också att det idag finns omkring 330 000 laddbara bilar i Sverige, men bara lite drygt 16 500 offentliga laddpunkter.
En utveckling som går fort
För några år sedan var det inte så många som ens kände till att det var möjligt att ladda sin elbil i en stolpe i stan eller på landsbyggden. Nu är det möjligt, och en utveckling som går med rasande fart
Men en fråga som livligt diskuteras handlar om vem som i slutändan skall betala för att bygga laddstolpar och här har Henrik Nilsson Bokor en bestämd uppfattning,
– Vi ska inte bli den kommun som har flest publika kommunägda laddstolpar utan vi ska sammarbeta med näringslivet och se till att vi får bra och lätthanterliga snabbladdare vid våra vägar, säger Henrik Nilsson Bokor (S).