Torsås kommun i botten – bara två ladduttag i hela kommunen

Uppdaterad
Publicerad

Vid kommunhuset i Torsås finns det två uttag där allmänheten kan ladda sina elbilar. De två uttagen är de enda uttag i hela kommunen som är offentliga, öppna för alla. Med sina blott två offentliga uttag i hela kommunen ligger Torsås bland de lägsta i hela landet.

Kommunalrådet Henrik Nilsson Bokor (S) tycker dock inte att det ligger på enskilda kommuners ansvar att se till att det kommer fler laddplatser.

– Jag vet inte om vi ska sträva efter att bygga upp en offentligt ägd laddinfrastruktur i Torsås. Jag tycker att laddning är något som marknaden ska tillhandahålla. Vi har inte offentligt ägda bensinstationer säger Henrik Nilsson Bokor (S).

Torsås

”Placera uttag utmed stora vägar istället” Hör Henrik Nilsson Bokors argument i klippet ovan.

Uttag för kommunens egna bilar

Vid kommunhuset i Torsås kommun finns det ett antal laddstolpar med två laddpunkter på varje stolpe, men bara två uttag får alltså användas för allmänheten. De andra uttagen är reserverade för kommunens egna bilar.

Det är statistik från uppladdning.nu som SVT tagit del av som visar hur många laddpunkter det finns i varje svensk kommun. Statistikenvisar också att det idag finns omkring 330 000 laddbara bilar i Sverige, men bara lite drygt 16 500 offentliga laddpunkter.

En utveckling som går fort

För några år sedan var det inte så många som ens kände till att det var möjligt att ladda sin elbil i en stolpe i stan eller på landsbyggden. Nu är det möjligt, och en utveckling som går med rasande fart

Men en fråga som livligt diskuteras handlar om vem som i slutändan skall betala för att bygga laddstolpar och här har Henrik Nilsson Bokor en bestämd uppfattning,

– Vi ska inte bli den kommun som har flest publika kommunägda laddstolpar utan vi ska sammarbeta med näringslivet och se till att vi får bra och lätthanterliga snabbladdare vid våra vägar, säger Henrik Nilsson Bokor (S).

Antal laddpunkter – kommun för kommun

Laddpunkter i Kalmar och Kronobergs län

Torsås             2  laddpunkter

Uppvidinge      4  laddpunkter

Högsby           5  laddpunkter

Emmaboda     6  laddpunkter

Nybro            12 laddpunkter

Mönsterås      13 laddpunkter

Lessebo         13 laddpunkter

Tingsryd        19 laddpunkter

Alvesta           20 laddpunkter

Hultsfred        21 laddpunkter

Vimmerby      22 laddpunkter

Mörbylånga   29 laddpunkter

Älmhult          36 laddpunkter

Markaryd       43 laddpunkter

Oskarshamn  55 laddpunkter

Borgholm      61 laddpunkter

Västervik       73 laddpunkter

Ljungby        75 laddpunkter

Kalmar         102 laddpunkter

Växjö          121 laddpunkter

Statistiken (feb 2022)  är inte heltäckande – det kan alltså finnas fler laddplatser i en kommun än vad filen visar. Det kan bero på att laddplatsen är uppförd efter att vi tog del av statistiken, att uttaget inte bedöms vara publikt, att uttaget inte är aktivt eller att det inte finns med i systemet än. Det finns inget heltäckande register men den källa vi använder, https://www.uppladdning.nu/

Vad är en laddplats?

• En laddplats är en speciell plats där man ansluter sin elbil eller laddhybrid.

• Själva laddaren sitter i bilen och det är den som avgör hur mycket ström som bilen kan ta emot.

• Det finns både så kallade destinationsladdare där man står en längre tid för att ladda fullt och snabbladdare för rena elbilar som snabbt behöver ny energi.

• En destinationsladdare levererar kanske 7 kwh växelström medans en snabbladdare laddar med 50 kwh likström där batteriet laddas till 80 procent på mindre än en timme finns även laddare med 150 kwh. Dessa typer av laddare kan bara rena elbilar nyttja.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Torsås

Mer i ämnet