2016 fanns det enligt Statistiska centralbyrån, SCB, omkring 27 000 laddbara bilar i Sverige. Idag, under våren 2022, finns det enligt uppladdning.nu omkring 385 000.
Campingnäringen i Småland står inför en ljusnade sommar. Men frågan om hur många turister som kommer med eldrivna bilar upptar många campingägares tankar.
Dyr satsning för säsongsverksamhet
I Ankarsrum ligger Långsjön camping, mitt i mellan Vimmerby och Västervik. Ägarna Karin och Roger Galli håller noga koll på utvecklingen, men har egentligen inte märkt av något större efterfrågan på laddplatser bland sina besökare, ännu.
– Den traditionella campinggästen kör inte elbil, säger Karin Galli.
Läs hur åtta campingägare i Västervik och Vimmerby har gjort med sin laddinfrastruktur för gäster i faktarutan.
De flesta elbilar kan än så länge inte dra husvagnar och få husbilstillverkare har utvecklat eldrivna husbilar. Stuggäster kan däremot vara en grupp som i högre utsträckning kan komma med elbil.
Med sina sju stugor berättar Karin och Roger Galli att de än så länge hanterar efterfrågan på laddning med befintligt infrastruktur.
För små och mindre campingentreprenörer kan en satsning på laddstolpar bli kostsam och kanske inte lönsam, då de flesta bedriver säsongsverksamhet.
18 laddare med solenergi vid Västervik Resort
På Västervik Resort har en stor parkeringsplats fått tak med solceller samt 18 uttag för att ladda elbilar. Med 170 stugor och runt 900 ställplatser är den kommunägda resorten i Västervik en stor aktör i nordöstra Småland.
Frågan om hur många gäster som ska komma med elbil upptar även här vd Tommy Abrahamsson. Han räknar med cirka tio procent, fram för allt stuggäster som semestrar med elbil.
Hör Tommy Abrahamsson berätta om satsningen på ladduttag i klippet ovan.