Aron Samuelsson, presschef på Telenor Sverige som äger Bredbandsbolaget säger att lösningen i Väckelsång är tillfällig. Foto: SVT/Pressbild

Fiberleverantören: ”En tillfällig lösning”

Uppdaterad
Publicerad

Lösningen med att låna el från en kund är ovanlig, men beror på långa handläggningstider för att få koppla upp sig på det vanliga elnätet, enligt Bredbandsbolaget.

Att låna el av en privatkund är inte vanligt, men en helt vedertagen metod man tar till när inga andra alternativ finns, säger Aron Samuelsson, presschef på Telenor/Bredbandsbolaget.

– Det var för att få i gång fibern, så att våra kunder kan koppla upp sig så snabbt som möjligt och inte behöver vänta i onödan. Men det är en tillfällig lösning.

Bredband i väckelsång

Vet inte när tillståndet söktes

Att få till en anslutning mot elnätet kan ta allt från 3-18 månader, enligt Bredbandsbolaget, och är förklaringen till att man valt denna lite ovanliga elförsörjningslösning.

Men flera av fiberkunderna i Väckelsång är dock frågande till varför att man inte har sökt tillstånd i god tid innan, om man vet att handläggningen kan ta lång tid.

SVT har varit i kontakt med den byggledare på Bredbandsbolaget som ansvarar för projektet i Väckelsång, som hänvisar alla frågor till presschefen. Han säger dock att han inte vet när underentreprenören sökte tillstånd för att ansluta sig till elnätet, men att han inte har skäl att tro att det gjorts för sent.

– Vi kan inte söka på en ort jättelångt innan om det finns en massa oklarheter om det. Vissa fakta måste finnas på plats innan man kan skicka en föranmälan om el. Men det gör man så fort man kan det, säger Aron Samuelsson.

”Försöker vara pragmatiska”

Och så förklarar också Bredbandsbolaget själva att de valt en lite ovanlig strömförsörjningslösning.

– Handläggningen mot elleverantören kan bli snabb och den kan också bli jättelång i vissa fall. Då försöker vi vara så pragmatiska som möjligt och hitta alternativa sätt att driftsätta, säger Aron Samuelsson.

Vad säger du till de kunder i Väckelsång som tycker det här känns oseriöst?

– Det är det inte. Alternativet är att kunderna får vänta ännu längre med att få fibern driftsatt och det tror jag faktiskt inte att man vill.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Bredband i väckelsång

Mer i ämnet